Agneta z5-6
26-04-2008, 15:54
Skall röja i rastgården för hundarna,kan all hundskit som tinat fram läggas i komposten?????
MVH Agneta
Maj-Elén
27-04-2008, 21:14
Hej, har själv hund och har haft valpar och andras hundar i trädgården. Jag lägger inte hundbajs i komposten men jag gräver en håla och lägger ner hudbajset där och täcket med jord så blir det snart jord det med.
vildmarkskocken
01-05-2008, 21:00
På den tiden då jag hade slädhundar så hade jag samma funderingar, då min kennel producerade ca 5-6 kg hundskit per dag. Jag kommer ihåg att jag någonstans läste en artikel från Alaska där man har mycket släghundar och enorma kennlar med hundratals hundar om kompostering inte vore en god ide´? Vad man kom fram till där var att det inte rekomenderades avföring från hund i komposten pga att det kunde finnas en viss (troligen minimal) risk att slumrande ägg av inälvs parasiter (mask) eventuellt kunde föras vidare till människa via de odlade grönsakerna. Personligen så tycker jag nog det låter långsökt, men kanske kan det finnas en viss risk, själv så la jag det mesta på hög som förmultnade med tiden och återgick i kretsloppet naturligtvis, men några seriösa odlingar i hundkompost gjorde jag aldrig (kanske främst för att jag bodde 20 mil norr om polcirkeln)?
Agneta z5-6
02-05-2008, 17:10
Tack för era svar,det blir väl till att gräva........
MVH/Agneta
Anna-Karin Lundberg
31-05-2008, 16:46
Jag har hundar och stor skogstomt där jag rensar bajs efter hundarna och lägger i komposten. Har både sökt inlägg och skrivit om det här på forumet, det är uppe då och då.
En sak slog mig, mina hundar är ju som varmkomposter - jag har ingen sådan - och det viktigaste för mig är att det ska bli så lite avfall som möjligt i soptunnan. Jag är inte ute efter optimal näringssammansättning på den färdiga mullen, utan minimalt med sopor som ska förbrännas. Allt som kan förmultna åker i komposten. Det blir väldigt blandat, kutterspån från kaninerna som sägs göra det surt och aska från spisen som sägs göra det basiskt och så vidare. När man blandar lite av allt så blir det nog inte så tokigt ändå. Jag har inga "riktiga" grönsaksland (jordgubbar och hallon) och inga mängder av kompost. Det är två stora fack i kompsten och ett fack blir färdig jord på två år, under tiden fylls det andra facket med nytt material. Mina hundar är välskötta och friska och jag matar dem inte med rå fisk eller rått slaktrens från vilt så risken för parasiter är inte så stor. Angående avrådan om slädhundsbajs i stora mängder så kanske det har att göra med att dessa hundar ofta utfodrades med rått kött och fisk som kan innehålla trikiner som kan smitta till människa. Våra vanliga torrfoderätande hundar har inte trikiner.
Mina tankar!
Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.