Full version: Passiflora råd tack.
jahi
Jag har nu en passiflora på gång som ska få klänga på min vägg ute (jag ser redan hur den väller)
Men hur gör jag bäst i höst när den ska in???
Kan jag bara klippa ner den på en gång o vintervila eller är det smartare att ta skott redan i sommar o dumpa den gamla??? thanks.gif för tipps.
Christer i Falköping
Varför inte göra bägge? Det går utmärkt att bara klippa ned den och sedan vinterförvara. Men ta den väldigt sent på hösten då. Den kommer att bli än ståtligare nästa år. Men ta alltid sticklingar om ut i fall att den skulle dö under vintern.
Christer.
jahi
Jag har problem med bägge p.g.a platsbristen tyvärr.
Hur sent på hösten då månne??? så sent det bara går med väder bevakning eller???
Sen får den i allafall stå i min port för de va så den stod i vintras o den överlevde trots att det inte e svalt där.
Christer i Falköping
Det beror på vilken sort du har, en del vill ha det varmt över vintern, andra kallt. Men jag har en känsla av att det är den vanlöiga blå du har. Den kan faktiskt stå ute tills det blir minusgrader. Men skall den nu stå där det är lite varmare över vintern kan du ta in den lite tidigare tycker jag. Tills det är runt en sisådär 7-8grader ute på natten.
Christer.
jahi
Japp den vanliga blå tänker jag på, tack för hjälpen Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon