akrotjejen
köpte vild vitlök på mässan och hittar ingen info om den lr om nån vet var man kan köpa mera...[size="4"][/size]
Eva i Västerås
Vild vitlök?
Menar du ramslök, som växer vild på en del ställen i södra Sverige?
Den sålde dom på mässan.
Blad som ser ut nästan som liljekonvaljeblad?
Den hittar du nog i så fall info om. Även här på odla.
Margith
Jag köpte också en kruka vild vitlök på mässan. Enligt plantetiketten är det inte Ramslök (allium ursinum) utan Tulbaghia violacea. Svenskt namn har jag inte en aning om.

Var man kan köpa mer av den vet jag inte heller, aj-aj, är det till att ha snaskat i sig hela plantan? nono.gif Här i huset är det ransonering på den, max 2 blad/dag laugh.gif

Ang skötselråd tycker jag att råden på plantetiketten var ovanligt bra. På min etikett står det att plantan kommer från www.kryddigaperenn.com.
hogsatra
Kan det vara kaiplök du menar det växer vilt hemma i min trädgård.
Gillan
Jag har en "vild" vitlök som heter tulbaghia violaceae och den finns att köpa på Blomsterlandet. Så här ser den ut och på lappen står all denna info:

[attachment=17809:2008_05_...001_odla.JPG]

Skötselråd- Sol till halvskugga, regelbunden vattning, näring 1ggr/vecka

Användning- Den starka doften skrämmer iväg harar, katter, kaniner, sorkar, mullvad och håller dessutom borta vita flygare
( vilken fantastisk växt va! laugh.gif )

Ät bladen utan att stinka vitlök- Skörda färskt året om. Blåviolett blomma som har starkare vitlökssmak än bladen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon