Discogiraffen
Förra året blev 'vår' igelkott och dess lilla unge påkörda på vägen utanför oss. crying.gif Idag såg jag att en ny gäst har flyttat in på samma ställe! Inte för att jag är så förtjust i igelkottar, men det är ju en ganska trevlig hyresgäst ändå. Tänkte bjuda den på flyttgröt - vad vill den ha? Gillar den kanske leverpastej? Vatten ska den få i alla fall, någon hund-eller kattmat har jag inte. Leverpastej eller rått ägg - vad tycker de är smarrigast?
Christer i Falköping
Grattis! Gillar igelkottar skarpt, även om de är vandrande ohyresvärdar. Tror att de gillar bägge två lika mycket, varför inte ge bägge och se vad den föredrar?
Christer.
Säfstaholm
Vad gulligt!
Men ge kottarna kattmat.
Leverpastej ska du absolut inte ta, det innehåller kryddor (och socker..) och en massa annat tillskott och är inte alls bra för igelkottmagar.
Kattmat brukar vara mycket populärt och är dessutom näringsriktigt.
Men äggulan slinker säkert ner.
Lycka till!
ängsvädd
Köp några kattmatsburkar exv Mjau. Tror inte det är bra att ge torrfoder, det sväller i magen, igelkotten måste dricka mycket och det kanske den inte gör.
zaaritha
"Våra" kottar får kattmat o nå´t rått ägg--ibland!

Ost älskar de!
Discogiraffen
Jag antar att man ska ställa fram maten på kvällen, då de kommer fram? Nu har jag köpt en burk lyxkattmat och laddat med tummenupp.gif
Ciczi
Tror att "Kotten" blir glad då! smile.gif

Min kotte har jag inte sett på länge men jag hoppas att han är kvar i grannskapet.

Ciczi
Skusan
Grattis till kotten! smile.gif
Igelkottar gillar banan också, det brukar jag ställa ut på ett fat till vår lille hyresgäst. Då vet jag också att jag inte matar grannskapets katter.. wink.gif
Överbölingen
För några år sedan dök en kotte upp på gården i Östersund. Jag grävde mask i en rabatt och då blev han vänskplig. Tog masken med en liten tass och käkade upp den. Sedan såg han bedjande på mig efter mer godis.
Igelkotten är vad jag vet det äldsta däggdjuret. Härstamar från Jura eller om det är Kritaperioden v jordens utveckling.
KURT
I Sverige närmast släkt med mullvad och näbbmus.
Rosmarin
Grattis till igelkotten!!!

Kattmat tycker de om. Om du inte vill ha en öppnad kattmatsburk i kylskåpet mellan serveringarna så kan du köpa ett paket torrfoder och "blöta upp" det genom att blanda det med lite vatten i serveringskärlet.

Dessutom, som jag sagt tidigare på forumet så äter de sniglar! Världens bästa bekämpare av mördarsniglar alltså. Så ett annat tips är att inte lägga ut snigegift som i sin tur kan döda din igelkott när han i sin tur äter de förgiftade sniglarna... Välj i sådana fall ett snigelgift som är s.k. "husdjurssäkert"!
Bassam
Hej
Jag tycker att skicka till vad tycker om Igelkott:
igelkottar Hill's kattfoder för känslig mage. Alltså ett bra torrfoder. Kosten drygar hon ut med bland annat fiskbullar, leverpastej, torsk, kyckling, zoophobaslarver, syrsor och pinkiesar (döda nyfödda möss). Maten pudrar hon med rent kalkpulver och tillsätter multivitamin i vattnet.
Obs: de spelar mycket stor roll i trädgården för att de äter ohyra , I det vilda, i Egypten, Afghanistan och delar av Indien, Turkistan och Mongoliet, äter de insekter som gräshoppor och skalbaggar. Även ägg, frukt och växter och till och med små ödlor och ormar finns på menyn. Så jag ska räkna honom som biologi bekämpning.

Lycka till, H: Bassam
Mollis
Dom tål ju inte mjölk men majsvälling (den som man ger till små barn) funkar nog jättebra, jag gav mina kattungar det när de skulle vänja av sig vid tutten och få nåt annat....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon