Jag och grannen ska sätta häck mellan våra radhustomter. Har någon förslag på en torktålig året-runt grön sort?
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2008, 09:03
Vilken växtzon??
Torra soliga lägen + vintergrönt brukar inte funka så bra ofta blir det ganska mycket torkskador under vårvintern, kanske gran kan funka men då måste man ju sköta klippningen från det att plantorna är små + granhäckar tycker inte jag riktigt passar ifall det är en liten radhustomt ofta blir den ganska stor och ser lite oproportionerlig ut till en liten tomt (en granhäck kan inte klippas in på äldre ved ifall man vill förminska en för stor häck).
vårskutt!
27-04-2008, 15:41
hur hög måste den bli? buxbom kanske..?? eller idegran. men jag vet ju inte hur torktåliga de är, bara att de är vintergröna
Solstorm
27-04-2008, 15:58
Oavsett vilken häck man väljer så måste den vattnas första sommaren, kanske något andra sommaren också. Jag har idegran och buxbom som verkar tåla nästan hur mycket som helst när de fått ett par år på nacken.
Jag glömde ju att berätta att jag bor på norra sidan av Mälaren, kanske zon 2.
Grannen har föreslagit tuja men den kräver väl en hel del vatten
ingrids
28-04-2008, 08:24
Lite beroende på hur bred häcken får vara - lågväxande tallar. De blir ca 1.5-2 m höga, täcker minst 3 m i bredd när de vuxit till sig. Gissar dock att bredden går att hålla efter även om de häckar jag sett varit helt friväxande. Tål bra att växa i torra slänter. Håller annars med om att vintergrönt och torktåligt inte är så lätt.
Ingrid Zon3
29-04-2008, 22:34
Hur är det med enar och torktålighet?
Läste i beskärningsboken följande rekommendation: "Klippta enar ger en mycket smal och formskön häck. Plantorna måste sättas mycket tätt, avstånd ca 30-40 cm."
Låter väl bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.