Idag blev jag riktigt exalterad när jag upptäckte att det fanns stora palmer till försäljning för en billig slant. Jag köpte ju såklart en och nu tronar den mitt i rabatten med just nu förgät mig ej, tulpaner i knopp och hyacinter i full blom som sällskap.

I fönsterkarmen har jag nu fem stycken Trachycarpus fortunei som spirar från fröerna jag köpte på botaniskan i Köpenhamn.
Ciczi
Alexander-VG-zon3
26-04-2008, 19:14
trevligt ,, hade du tänkt ha dom ute på vintern med ?? men då behöver du ju skydda dom . jag skyddar mina med leca,frigolitlådor och ev värmeljus under kalla nätter . min har klarat sig ute om vintern ,, lika så mina äkta dadelplamer som är känsligare har jag nu övervintrat ett par vintrar ute . annars är dom ju snygga att ha ute på sommaren i rabbten . min lite större tar jag ju in och plamnterar ut sen när det blvit frostfritt . eller när dom hårda frostnätterna är förbi .
Naturligtvis är jag lite avundsjuk på zon 1-odlare MEN man ska ändå ha klart för sig att Phoenix canariensis på friland är rätt avancerad zonknäckning även hos er.
Vet man det och ger den skydd därefter så är det bara lycka till.
Du har ingen bild på skönheten?
Ja, zonknäckeri eller inte får det vara som det vill med men jag är helt övertygad om att det går att övervintra den ute om den bara får rätt förutsättningar. Dessutom har jag ett mycket gynnsamt microklimat i min trädgård. Temperaturen har aldrig varit under 10 minusgrader de senaste 3 vintrarna och då har det heller inte varit långvarig köld.
Och eftersom den kostade väldigt lite pengar så är det värt försöket att övervintra den ute.
Ciczi
Alexander-VG-zon3
27-04-2008, 06:47
fast sen får man tänka på det att den kommer få bladskador även ute med skydd ,, skulle det blir en kall vinter och den fryser ner . så har den svårt att återhämta sig med tanke på att sommaren här är sval . så man bör ha åtminstone ett par blad . måste den varje år börja växa med ett nytt blad och så vidare kommer den med tiden att inte orka med mer och då är det slut
men prova att skydda den som jag gör för utan skydd kommer du inte att klara den ute .
jag tycker inte det är så avancerat att ha både dadelpalm och kanriedadelplam ute . mina äkta dadelplamer phoneix dactylifera ) stavning??) har jag inte skyddat dom två senaste vintrarna nåt såvidare . denna vinter har dom klarat sig utan några skador alls och lika så min knariedadel med skydd har klarat vinter på -15c -10c . och då långvarig frost under -5c .
Senare i dag ska jag fotografera min palm så att ni får se den, men den har rätt många blad och nya spjut på gång så den är inte helt liten. Självklart räknar jag med att jag måste skydda den.

Fattas bara annat.
Ciczi

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
27-04-2008, 17:15
Då ser våra ut att vara i samma storlek då. Min har också en liten stam på ca 5 cm.
Dessa palmer är också vackra

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.