Bengt i Särö
26-04-2008, 19:29
Hej.
Jag undrar hur många som har bytt plantor och MÖRDAR-SNIGLAR med varanndra för tillfället.
Hälsningar
Bengt i Särö
Christer i Falköping
26-04-2008, 20:05
På de träffar jag varit på går alla igenom sina växter innan man byter. Sedan går man naturligtvis igenom dem när man kommer hem, plus att de ställs i karantän ett tag. Allt för att skydda de som inte ännu har dem. Fast det är ju bara en tidsfråga tills de finns överallt här i södra Sverige. Naturligtvis måste man även gå igenom köpta växter, ingen skillnad där.
Christer.
Jag kollar alla plantor, speciellt de som jag köper på plantskolor. Alla får stå i karantän ett bra tag och så dränks de i vatten innan plantering. Har man inte sett några sniglar fram tills dess lär man i så fall göra det då.
ingrid fuxwall
26-04-2008, 20:46
Självfallet hoppas jag ingen jag gett bort plantor till har fått en snigel på köpet.
Brukar ha plantorna i vatten minst över natten, innan jag sätter dem i jord och när de kommit i jord brukar jag ställa dem snigelfritt fram tills de flyttar till sitt nya hem.
Sedan är det ju bra att lägga några korn snigelgift i varje kruka.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.