Sia
Vi köpte hus och flyttade in i vintras och är nu sååå nyfikna på vad det är som är på väg upp i trädgården!!
Finns någon här som kan hjälpa med ngt? Skulle bli så glad!!
Då ska jag försöka få in lite bilder då....

1. Små ljusa fyrbladiga blommor på buske som står lite halvt upp i skogsbrynet.

2. Knubbiga själkar med gröna blad, växer i flera stora områden här.

3. En stor hängig buske med "pappersaktig"/fnasig yta på stammarna. Har inte börjat slå ut än.

4. Långa pinnar, växer ung som hallonsnår, Bild på fjolårsblomma, utifall det kan ge ngn ledtråd

5.Är det här sån där ogräs eller? Verkar iaf funka som marktäckare under ett träd.

Ingrid Zon3
Nr 3 är paradisbuske, kolkowitzia amabilis, blommar i juni-juli i rosa. Underbar när den blommar, 3 veckor typ, annars tveksam som tillgång i trädgården tycker jag (som har en stor biffig sån på framsidan). Om ni kommer in mellan grenarna med såg så försök gallra den lite så här års.

Nr 2 nån euphorbia kanske, eller?

5:an gissar på kirskål, definitivt marktäckande isf fear.gif

1 och 4 lämnar jag till nån annan...
Gåsis
Första bilden är tibast. En vacker vild buske men tyvärr ganska giftig. Man kan få nästan som brännskador om man gnuggar på stammen och kommer i kontakt med växtsaft.

/Åsa
dicentra
Hej Nr1 är tibast, växer nästan vilt här:-)).
Nr2 en vild gissning någon sorts lysing!!
MVH MLK;-))
CillaM
Se små knubbiga stjälkarna kan vara lysing
zaaritha
Nr 5 är väl brokbladig kirskål?
Ingrid Zon3
Tror oxå på lysing på 2:an, glöm det jag sa förut. Kan 4:an vara astrar?
fenix
1. tibast, och som ngn redan sagt mkt giftig.
2. Praktlysing, Lysimachia punctata.
3. Paradisbuske, Kolkwitza amabilis.
4. Rosenhallon, Rubus odorata. Skötsel som hallon, dvs klipp bort de som blommat.
5. Kirskål, Kers. Ogräs till max!!!
Sia
Tack!!! :-)

Vad roligt, nu kan jag sitta å fantisera med lite verklighetsanknytning om hur det kommer bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon