Full version: Tomaterna spricker!
digitalkarin
Det ser nästan ut som om skalet inte växer lika fort som tomaten, för det spricker! Varför blir det så??
Anders zon III
Det är nog för att de haft det för torrt och sedan fått vatten igen, då händer sånt där...
Cilla
Vissa sorter är känsligare för varierande fuktighetsgrad i jorden än andra och spricker lättare. Kanske har det med lufttemperaturen att göra också, mina frilandstomater klarar iallafall mer på sommarsäsong än på hösten.

Jag vattnar tomaterna på kvällen för att de ska ha en längre period på dygnet med fuktig jord, och blir det en torr, blåsig dag får de en dos på morgonen också. Sedan jag började med det spricker de lite mer sällan.
Solstrålen
Jag har samma problem med mina tomater - både de på friland och de i växthuset. De spricker. Förra året gjorde de inte det och jag tycker att jag skött dem likartat i år.
Virgo
Det är så som digitalkarin skriver, att själva tomatköttet växer fortare än skalet och då spricker tomaten. För ojämn temp och allt för varierande fuktighet lär vara största orsaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon