Full version: Kärlek till rosor
Bee
Hur förklarar man sin kärlek till rosor för någon som är antingen okunnig eller likgiltig? Till nån som bara säger "jaha??!" och tycker man är knäpp.

Tex, själv tycker jag det en fantastisk sak att jag har fått gräva ner Rosa Gallica Officinalis i min egen ägandes trädgård! Min alldeles egen bit av The Red Rose Of Lancaster! Ena parten i rosornas kring, det ursprungliga, det äkta. Jag har ingen politisk synpunkt på ett mer än 700 år gammalt krig. Vilken ros som var Yorks -den vita - vet jag inte - någon som vet? (Hade ju varit kul att ha en sån också!)

Om rosen tar sig -jo men det skall /måste - den göra - ja, det är en helt annan sak. Då talar vi min skicklighet att få den att överleva. Gissa om jag kommer att ägna mycket omsorg om den rosen! Men den stora grejen är - den är HÄR!

svennis
Suaveolens, Semiplena
The White Rose of York, en Alba- ros.
Tror den kallas Svearnas ros.
Har inte Gudrun Manell åkt tll sommarstugan kan hon skriva trevligt om den smile.gif
Kajsa
Antar man först börjar med ett stort trädgårdsintresse, sedan finns det så många växter som man kan skaffa sig special intresse om, träd, perenner, grönsaker, rosor osv. Kanske har man lite perioder av alla bitarna under ett långt trädgårdsliv. Går man med i föreningar för sina intressen träffar man likasinnade, likaså här på nätet, men jag tror att det är en bit att gå, man blir inte rostokig över en natt, man måste lära sig en del utmed vägen. Man kan köpa en bra ros till en vän i present och det kan väcka lust till mera.
renate
Så är det nog som du skriver Kajsa,man blir inte rostok över en natt men har man börjat kan man inte sluta älskar rosor.
Det är en underbar känsla att går ut en solig sommardag och blir omfamnat av rosornas doft och skönhet.
Jag älskar ALLA mina rosor.
AnnammA
...och tänk alla härliga historier runt rosor, t ex om hur Napoleon hade specell rosenordinnans till Malmaison som red med rosor genom krigshärden...Och personerna bakom rosornas namn...Ja, det finns mycket som kan göra en till en rostok!
Bee
Men hur förklarar man det för en som inte är "invigd"? För en granne som tycker man är dum i huvudet eller de vuxna barnen som tycker att "nu har hon fått en knäpp igen" ?

Mitt rosintresse väcktes på 80-talet. Flera vackra böcker köptes. Rosor planterades. Många drömmar vävdes om den vackra rosenträdgården. Tyvärr var levande livet så påtagligt att rosorna fick stå tillbaka. Ja, hela trädgården fick stå tillbaka. Till och med böckerna försvann bakom något annat. Hade inte maken månat om några av rosorna hade alla varit försvunna. Nu kan vi glädja oss åt prakten från rosor som någon planterade på 60- eller 70-talet (vi vet inte). De vi själva satte ner finns inte längre förutom en från mitten av 90-talet, Lichtkönigin Lucia, makens favorit.
Och så förra året kom allt tillbaka. Lusten. Glädjen. Plus en ny syn på de vackra växterna; lite mognare kanske.
Stiffe
Svennis, Svearnas ros - är inte det Minette? /S
svennis
Kan det vara så dj..
Visst har du rätt
Var inne på din sida.
Har nog en Nastarana till dig, så blir jag av med den. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon