Archos
Ska kruka om mina pelargoner snart.

Läste nånstans här på forumet att de planterade sina pelargoner i kogödsel som finns på säck. Fungerar det? Säckgödslet innehåller väl ganska mycket torv och även hönsgödsel ibland? ? Är det nån skillnad på t ex plantagens och blomsterlandets kogödsel. Kan man plantera i ren gödsel eller blandar ni det med annan planteringsjord, sand, perlt eller liknande? Bilr det inte mycket bladtillväxt på blommornas bekostnad?

Finns det rentav bildbevis på hur bra det är att plantera i kogödsel på säck? smile.gif
Sussie F-Flower
Jag brukar göra det.

Förrut, när jag bodde på bondgård, gick jag och hämtade direkt från gamla "koskit-högar".
Då var mina pelargoner runt 1meter hög och ca 70-80 cm diam.

Om jag har köpta pelargoner tar jag bort "nätet" innan jag planterar om.

Har inget bildbevis då detta inte var så ovanligt för mig då.
Fotar mest det jag inte har sett tidigare...
Archos
Du planterar alltså i ren "säckkogödsel" utan uppblandning med något annat? Det blir inte för starkt alltså?

Bildbevis är väl inte nödvändigt egentligen, mest bara en kul grej. Tänkte bara att nån som odlat i kogödsel hade rejäla pelargoner och kanske vill bevisa hur bra det funkar! smile.gif

Tack för snabbt svar i alla fall!
Sussie F-Flower
Ja, jag planterar i "ren" säckgödsel nu, eftersom jag inte har tillgång till annat längre. (Har inte pratat med bönderna där jag bor nu, men jag ska väl...)

Verkar som att den är så utblandad ändå....

Använder gödsel på påse till allt. Även inomhusblommor/växter av alla de slag. (min är från K-rauta, den kanske är urusel???).

Nu, när jag skolade ut mina småplantor (5-8 cm höga) från sålådorna, var jag lite tveksam... men jag chansade och dom har inte "brunnit sönder"...

Går inte att jämföra med "bonde-gödsel", tycker jag.
embees
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-04-2008, 23:15) *
Ja, jag planterar i "ren" säckgödsel nu, eftersom jag inte har tillgång till annat längre. (Har inte pratat med bönderna där jag bor nu, men jag ska väl...)

Verkar som att den är så utblandad ändå....

Använder gödsel på påse till allt. Även inomhusblommor/växter av alla de slag. (min är från K-rauta, den kanske är urusel???).

Nu, när jag skolade ut mina småplantor (5-8 cm höga) från sålådorna, var jag lite tveksam... men jag chansade och dom har inte "brunnit sönder"...

Går inte att jämföra med "bonde-gödsel", tycker jag.

Men så bra, då kör jag sånt till mina pellisar oxå.... vill ha dem STORA! rolleyes.gif
Archos
Gödseln du tog från bonden måste ha varit välbrunnen? Hur länge borde kogödsel brinna innan man kan plantera direkt i den? Testade du den på något sätt för att avgöra att den var tillräckligt brunnen innan du planterade i den eller chansade du där också? smile.gif

Intressant att du använder kogödseln till så mycket. Det hade jag inte vågat testa utan att höra andras erfarenheter först. Hade varit rädd att det var för starkt men det verkar vara ganska "mjuk" näring i den då? Ska ta å exprimentera lite försiktigt.

Här är i alla fall innehållsförteckningen på den kogödsel jag har hemma från Blomsterlandet:

80% kogödelkompost och 20% torv plus 10 kg hönsgödsel per kubik i stora drag.
Sussie F-Flower
Gödseln från bonden var brunnen. Absolut!!! Men inte till 100%. Fortfarande "små-kokker" i.
Färsk går inte. Dels är det inte så trevligt att hålla på med, dels så bränner man rötterna på växterna.
Tycker att jag har hört att den ska vara ca 10 år för att vara HELT brunnen, då även nästan helt svart, som jord.

Jag sökte högar med mycket brännässlor på. Då vet man att högarna är några år, efs. det inte just växer något på gödselhögen första 2(-3) åren.
Bonden körde ut skit från lösdriften, så det var högar lite här och där... Bara att gå och välja...

Kan nog erkänna att visst har jag väl fått enstaka växter genom åren som blivit lite skadad för att det har blivit för starkt, men de har aldrig dött vad jag kommer ihåg.

Bondfrun satte squash rakt ner i (också brunnen) gödselhögen. Gissa om dom blev stor...?

Archos
Tack för infon! Har en bonde i närheten med kor som jag köpt ett par kubik till trädgårdslandet av. Han hade dock bara färsk så det fick gå. Kanske har han nån mindre hög med äldre gödsel, det måste jag kolla upp!

Annars brukar man ju testa kompost med "krasseprovet" för att se om den är färdig. Det går till så att man sår krassefrön på komposten. Gror fröna och de inte blir missfärgade så är komposten färdig. Kanske funkar som riktlinje för kokompost också. Annars var det där att kolla efter nässlor smart!
Alexander-VG-zon3
kogödsel är rätt så svagnäring och pelargoner vill ha kraftigjord dvs vill ha mer näring än vad kogödsel kan ge .
vårskutt!
går ju inte att jämföra pås-koskit med "direktleverans" tongue.gif , den på påse har ju legat längre o är ju äldre, så du behöver inte va så himla försiktig med pås-gödsel, men väl med den färska! Men närings-älskare, såsom tomat, gurka, squash, pelargon, änglatrumpet mm.mm är absolut inga problem direkt i pås-koskit!
Lycka till!
Lemonne

Det jag satt och funderade på var om pelargonerna inte får för mycket kväve i bara kogödsel? För mycket kväve gynnar visserligen växten och den blir stor och grön, men det stör också ut blomningen.
Sussie F-Flower
CITAT (Archos @ 27-04-2008, 21:46) *
Tack för infon! Har en bonde i närheten med kor som jag köpt ett par kubik till trädgårdslandet av. Han hade dock bara färsk så det fick gå. Kanske har han nån mindre hög med äldre gödsel, det måste jag kolla upp!

Annars brukar man ju testa kompost med "krasseprovet" för att se om den är färdig. Det går till så att man sår krassefrön på komposten. Gror fröna och de inte blir missfärgade så är komposten färdig. Kanske funkar som riktlinje för kokompost också. Annars var det där att kolla efter nässlor smart!

Ja, kolla efter högar med brännässlor. Ett bra tips. Lite bökigt att gräva upp alla nässel-rötter innan man kommer ner i skiten men där är gödslet som finast. flirting.gif

Glömde säga att "min" bonde använde halm att ströa med.
Inte spån, då det "bildas" ammoniak av urinet+ terpentinet från spånet. Det är inte bra, fast jag vet inte om det kanske urlakas med tiden.

Smart med "Krassetestet" också! Har jag aldrig hört talas om...
Tack för den informationen!
Sussie F-Flower
CITAT (Lemonne @ 27-04-2008, 21:58) *
Det jag satt och funderade på var om pelargonerna inte får för mycket kväve i bara kogödsel? För mycket kväve gynnar visserligen växten och den blir stor och grön, men det stör också ut blomningen.

Ja Lemonne. Det är nog lite som du säger men jag brukar ändå plocka bort lite blad undan för undan så tvingar man ut näringen till knopparna istället.

Vi kanske ska ha lite "pelargonutställning på nätet" framöver där vi fotar före och efter olika "skit-planteringar"...??? giggle.gif 000.gif Haha!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (vårskutt! @ 27-04-2008, 20:57) *
går ju inte att jämföra pås-koskit med "direktleverans" tongue.gif , den på påse har ju legat längre o är ju äldre, så du behöver inte va så himla försiktig med pås-gödsel, men väl med den färska! Men närings-älskare, såsom tomat, gurka, squash, pelargon, änglatrumpet mm.mm är absolut inga problem direkt i pås-koskit!
Lycka till!

jag skrev om den på säck som är rätt så svag ,, alla har inte tillgång till så kallad direkt leverans från en ko bak . får jag en lägenhet i Göteborg har jag 'ännu mindre tillgång till kossans skit .

färsk koskit är väldigt stark och bör ligga ett år innan det används till att gödsla med . på påse kan man använda som jord .
Samsara
Pelargoner är väldigt lättsköta eftersom dom kan trivas i nästan vilken jord som helst, jag plantera i torv, gödsel, jord med lecakulor i. Om en pelargoner inte börjar blomma eller har svårt så ska man sätta ut dom i mars/april det beror på var i landet. Jag hade en Appelblossom Rosebud (från 99) som inte ville blomma som jag började sätta ut i mars var dag stod ej ute under natten. Den började blomma i juni. Så det har nog inte så mycket med kväve att göra, gamla pelargoner kan bli svårblommade och har inte så mycket med näringen att göra. Mina pelargoner får näring där det är mycket kväve har dock inte märkt något på blommningen.
Alexander-VG-zon3
mina är ute när det är runt +1c på våren och tas in om det blir frost . ger dom mycket vatten och näring under sommaren och tar sedan in dom på nätterna om det blir frost men ut på dagen så länge det är på plussidan . sedan när frost även kommer under dagen övervintrar jag dom mörkt och +10c +12c . funkar väldigt bra och dom alla blommar överdådigt hela sommaren .
lilla mamma
Nej Flaxx. Det där stämmer inte med färsk koskit. Möjligvis vid plantering i kruka.

Inte vet jag om det är för jag är uppvuxen på landet, men vi lade på FÄRSK koskit direkt på lännet på våren och sedan frästes det ned. Inte hade det legat i 1 år inte. Mina föräldrar har banne mig de största grönsakerna jag nånsin sett. Och hur sätter man en varmbänk om det inte är färsk hästskit man använder..
Lemonne
CITAT (lilla mamma @ 01-05-2008, 10:49) *
Nej Flaxx. Det där stämmer inte med färsk koskit. Möjligvis vid plantering i kruka.

Inte vet jag om det är för jag är uppvuxen på landet, men vi lade på FÄRSK koskit direkt på lännet på våren och sedan frästes det ned. Inte hade det legat i 1 år inte. Mina föräldrar har banne mig de största grönsakerna jag nånsin sett. Och hur sätter man en varmbänk om det inte är färsk hästskit man använder..

Jag trodde det fanns farliga bakterier i färsk ko- och hästgödning och att man ska undvika i att använda dem i odling av livsmedel??

Som för jordgubbsodlare t.ex. finns det restriktioner i om hur häst- och kogödsel får användas...
lilla mamma
Det finns farliga bakterier i all jord.
Heda
Min sambo har jobbat på ett "jordföretag" dvs de "gör" och paketerar "påsjord"....Kogödsel är inte speciellt kraftigt....i mycket av "Kogödsel" är det tom hästgödsel...för det luktar inte och går lätt att fräsa ned så att det ser ut som jord....folk vill inte ha koskit som luktar...

Hästskit bör man använda snabbt om man vill ha ordentlig gödselverkan...nästan all kväve går åt när det brinner till jord...hemma brukade en tant gå och plocka hästskit direkt på ridvägarna och lägga direkt på rosorna rosorna blev glada smile.gif

När bonden sprider flytgödsel direkt på gärdet dör ju knappast vetet....det är iof mest urin men ändå....jag gör som (vem vad det nu igen?) och kollar där nässlorna växer = mycket kväve men inte så mycket att inget vill växa...

Summa summarum...köp Kogödsel istället för urnjord eller vad de brukar kalla den extragödslade...det är billigare...

smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 01-05-2008, 09:49) *

jag pratar inte om ute ,, utan perlagoner som man har i krukor . och där är det för kraftigt med att direkt plantera en pelargon i färsk koskit . ute på buskar och träd kan man direkt lägga ja eller mylla ner i jorden .

men man ska inte lägga det över pernnernas blad då bränner det . men att ta ner det i jorden funkar också .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon