Full version: Minisyren i kruka
Hallonrött
Hur och När ska jag beskära syrenen så att den får den fina klotformen?
Bassam
HEJ
Jag vill säga under Jas PERIOD . jag menar under JULI AUGUSTI och September.
Lycka till , H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är Palibin du menar så säger jag klipp direkt efter blomningen just den sorten brukar då ibland även hinna ge lite blommor till hösten.

(Palibin brukar vara den sorten man ympar på en stam av vanlig syren men den är även fin i buskform, använd gärna klippet som sticklingar ifall du vill ha fler plantor den brukar vara lättrotad, jag har tillverkat en kort häck mina föräldrar har på framsidan av sticklingar från Palibin)
Lady Hamilton
Du kan göra som du vill yes.gif Både Bassam o Åsa har rätt. Men tycker du att blomningen är viktig så bör du beskära direkt efter blomningen så att nya knoppar hinner bildas. Är det själva 'formen' på syrenen du tycker är viktigast då beskär du lite eftersom du ser att det börjar 'spreta ut' någon kvist Mitt råd är att klipp lite och försiktigt om du känner dig osäker. Visar det sig sedan att du klippt för "snålt" kan du alltid klippa mera sedan Och det enda du riskerar då är som sagt var nästa års blomning. Lycka till

Hallonrött
tack så mkt för snabba svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon