Full version: växthusform
Stevick
VI var på både Willab och Classicum igår och tittade på växthus, och sambon blev överlycklig då han fick ner mina drömmar till 15 kvm (men la till ett uterum på ca 15 också där man kan ha de lite "finare" blommorna tongue.gif) så jag tror att jag van ändå...

Men när vi var på Willab, hittade vi ett rektangulärt växthus, och det är ju så man har sett det framför sig hela tiden. Det var på ca 14.1 men vi skall nog försöka få till oss ett på ca 16... Och det var ju ganska bra uppbyggt med såbäddar och dylikt, vilket jag kände att det hade ju kunnat funka...

Senare bar vi oss iväg till classicum. Där hade de ju också fantastiska hus, och fastnade först för ett rektangulärt med mycket hyllor och förvaring... Men när jag gick vidare hittade jag en fyrkantig variant. det kändes väldigt rymligt och fint, och kunde även där se mig stå o påta med pelargoner o citrusträd... Både ha väggfasta hyllor och fristående och lite bord och så...

Nu undrar därför jag, finns det nån speciell anledning att inte välja det ena före det andra? 6-8-kantigt vill vi inte ha, då detta helt skulle vara i odlingssyfte så att säga...

Sedan undrar jag också, om man köper ett standardväxthus, alltså som är ca 2 meter i sidohöjd, och sätter det på en mur, är det någon som har ett tips på hur man kan göra för att dörren itne skall hamna en halvmeter upp i luften? hade helst velat undvika trappsteg och dylikt... Tror ni att företagen hade kunnat lösa detta genom att fixa så att dörren skulle kunna hamna längre ner o sättta en extraruta ovanför dörren eller vad man skall säga? Varav höjden är det pga att jag vill ha vindruva i och vill inte känna mig "instängd" eller behöva ducka för att kunna vara där inne, utan att man kan leda den högre upp, samt att jag vill ha jordbädd vid ena sidan...

Mvh VIckan
Stevick
Ingen som har någon idé?
KURT
Nej, men du kan ju få en länk till ett icke-standard växthus/uterum:

http://svenska.yle.fi/matochfritid/special...kel.php?id=2212
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon