Full version: mjölldagg och lus
kinab
Hjälp!
Nu är trädgårdarbetet i full gång igen, härligt. Skulle dock vilja ha några tips på hur jag (senare i sommar) får bukt med både mjöldagg som jag får i min rabatt (söderläge, lerjord) samt löss (av alla de slag, vita, gröna, svarta) i vårt plommonträd. Finns det något man kan göra redan nu för att mota Olle i grind så att säga. Snälla om det är någon som har tips dela gärna med er. Jag börjar våren med så stora ambitioner och sedan när ohyran kommer tappar jag sugen........... sad.gif
/kinab
Åsa, mälardalen zon 2
Löss i fruktträd: Det är nog för sent att göra något nu, man sprutar fruktträden med olja (varmt vatten + matolja + ev. en skvätt diskmedel) innan knopparna börjar spricka för att kväva lusäggen. Spring inte och spruta trädet med såpvatten då det grönskar, problemen blir bara värre. Sprutar man tar man ju även död på nyckelpigor och annat som äter löss så börjar man spruta måste man bara spruta mer och mer under säsongen för då finns det inga naturliga fiender i träden. Det man kan göra ifall man vill är att klämma det värsta för hand ifall det är ett ungt träd då kan man kolla först om det finns lusfiender i luskolonierna. + Man kan spruta träden regelbundet med en kall stråle från vattenslangen. Löss i fruktträd är sortberoende = en äppelbladlus vill vara på äpple den hoppar INTE över på fuchsior, pelargoner, rosor etc. de har sina egna lusarter. Samma gäller för plommonträd. En trädgård kan ALDRIG bli helt fri från ohyra eller småkryp.

Mjöldagg: Även mjöldagg är för det mesta sortberoende ex. rosmjöldagg går enbart på rosor. Åtgärden mot mjöldagg är att välja rätt växter + sorter samt plantera växterna på rätt plats ex. inte plantera en rossort som man vet är känslig mot mjöldagg mot en varm, torr husvägg. Så vad är det du har i den soliga rabatten som du kanske bör byta ut mot något som trivs bättre i den miljön.

Bassam
Hej
Jag vill säga att det är viktigt att samla alla skador delar och bränna de efter du kan gör:
-mjöldagg atamon Bikarbonat du måste spreja hela växter under bladen också och bara gör 10procent blanding jag menar 10 gram ATAMON till en liter vatten , om vill göra mera aktivet , ska du lägga med blandad en matsked olja med.
-Bladlöss bekämpas med bada biologiska och kemiska behandlig: 1- biologiska:bladlusmygga och bomullslöss med en rovskalbagge. 2- kemiska: PROVado eller den blandning med olja och disk medel som mina kompisar skrev.
Lycka till, H:Bassam
kinab
Tack för bra tips. Knoppen är knappt spruckna i plommonträdet så jag provade med varmt vatten, matolja och lite diskmedel. Kanske jag får död på några löss i alla fall. I min soliga torra rabatt hade jag naturligtvis rosor planterade men dom är numera flyttade till en skuggigare och förhoppningsvis lite bättre plats. Har planterat lite nytt som ska tåla soliga, torra lägen i den soliga rabatten. Hoppas jag får en riktigt fin rabatt där nu......
Vilka härliga, soliga dagar vi haft nu.
Ha det bra alla trädgårdsälskare rolleyes.gif
/Kinab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon