Summer
Hej, hej!

Hur tidigt på en lördag eller söndag morgon tycker ni att det är ok att dra igång exempelvis gräsklipparen när man bor i ett villaområde?

Vi kommer att vara tvungna att ta hit lite större maskiner någon helg för att gräva ur en del av trädgården, hur dax är det ok att de startar? Det är ju mer en "en-gångs-företeelse"....

Tacksam för era synpunkter!

/Summer
Maggan H
Man måste ju utnyttja dagen vid såna här tillfällen så kl 08.00 tycker jag att grannarna får stå ut. Gräsklipparen är inte så högakuell, tidigast kl 10.
Alba
När man ska göra ett större arbete vill man ju hinna mesta möjliga på dagen. Kl 8 är absolut inte för tidigt då.

Ni kanske kan berätta för grananrna när det är dags så är de förberedda. De accepterar detta oväsen bättre om de får veta om det i förväg.

När vi bodde i hyreshus hade vi en granne som alltid berättade om de skulle ha fest och lite hög musik. Jag tycker det var jättebra.
Om ingen sagt något och börjat spela på hög volym kl 22.00 hade vi blivit irriterade men nu visste vi ju.
Ingrid Zon3
Om man säger till i förväg (till alla inom hörhåll) och det är ett undantag så är det väl OK. Annars tycker jag gott man kan vänta med "maskinarbete" till 10 på helgerna.
Kilmister
Säga till i förväg är nyckeln.
Jag har ett par mycket lättstörda grannar, men de gånger jag vet att jag
skall föra oväsen så har jag förvarnat. Då har det heller inte blivit problem.
Summer
Tack för svaren!

Ja, det blir väl att gå runt och säga till alla.. Fast alla inom hörhåll känns kanske lite svårt! Man störs ju inte direkt av ljud som man, visserligen hör, men på långt håll.

Får väl säga till de närmsta grannarna i alla fall!

KURT
För enstaka arbeten tycker jag att man i princip kan jobba dygnet runt. Gräsklippning och annat regelbundet återkommande, kan man ju vara hänsynsfull med. Men när det gäller maskiner så kan man ju inte alltid själv bestämma när de skall komma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon