Jan Lindgren
27-04-2008, 09:56
Hej!
Holländarna har ett nytt sätt att sälja blåbär. Det har dykt upp trepack med blåbärsplantor under namnen Julia, Augusta och Septa. De påstås vara Vaccinium corymbosum. De ska mogna enligt namnen vid olika tidpunkter. Det finns ingen dokumentation om vad det är för plantor. Det finns en V. angustifolium under namnet Augusta. Troligen är det en smart plantskola som tagit några sorter och helt fräckt bytt namn på dem. Ett blåbär som ska mogna i september i Holland låter inte vidare bra för Sverige. Förpackningen är snygg och säljbar och priset är 199:-. Jag har naturligtvis köpt en sats och ska prova dem några år.
Är det någon som har information så vore det intressant att få veta.
MVH
Jan Lindgren
theseraphim
27-04-2008, 10:32
tveksamt om de bytt namn på dem då det finns hårda restriktioner för sådana saker men utbudet i Holland är tiofalt större än lilla sverige.
Annars är det ju en god idé att sälja i trepack, de som annars bara köper en buske och inte får bär eller i alla fall dålig pollinering blir ju också lurad. Även om någon av desa inte hinner mogna i delar av Sverige, så bör den ju i alla fall kunna fungera som pollenlämnare.
Jan Lindgren
27-04-2008, 18:16
Hej!
Vad jag reagerar på är att det inte finns någon information om någon av plantorna. Det är första gången jag stött på en blåbärssort utan att lätt finna upplysningar om sorten. Att Sverige har ett dåligt sortiment av plantor är jag väl medveten om. Jag har fått leta i hela Europa för att få ihop plantor till vår bär och fruktsamling. Jag har även fått sticklingar från den amerikanska genbanken. Kanada tycks dock vara ett problem. Jag har en beställning liggande men de verkar inte skicka några plantor.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.