Vi köpte ett hus med vildvuxen trädgård förra året och lät trädgården "visa oss vad det fanns där" under första året. Vi skar dock ner en rhododendron nästan ända ner, lämnade väl ca 5 cm. Senare kom det upp skott och det ser ut som om den kommer att ta sig igen. Nu funderar jag på att göra likadant med en annan roddis som jag inte ens vet om jag vill ha kvar överhuvudtaget. Skulle den komma upp igen är det helt okej, då kan jag ju ansa den så den håller sig fin. Nu till min fråga: kan jag plantera blåbär "runt" roddisens rötter? Jag har hört att de ska trivas rätt bra ihop, stämmer det? Om jag nu skulle vilja behålla roddisen som kommer upp, kan blåbären växa under en sådan? Vi bor i zon 2 och det aktuella läget är skugga-halvsol.
Aqvakul
27-04-2008, 13:58
Blåbär är surjordsväxt liksom Rhododendron. Blåbären bör dock planteras så de de får lite sol också, dvs inte så de helt skuggas av R. bladverk.
Christer i Falköping
27-04-2008, 14:17
Ja, vill du ha goda blåbär skall de ha mycket sol.
Christer.
Gröngårn
27-04-2008, 21:57
Jup rätt förmedlat, Blåbären blir mycke större o godare ju mera sol dom får, Roddisar o Blåbär trivs i samma jordmån, men inte alltför nära varandra då roddan gärna tar allt sol...
Tack för svaren! Då det inte är jättemycket sol vid roddisen jag pratar om, får detnog bli blåbär någon annanstans. För självklart vill jag ha många och stora bär!