Micke micke
27-04-2008, 12:02
Precis köpt mitt 1a hus med en trädgård. Där står en rhododendron nära huset som ska bort. Kan den flyttas, eller blir det majbrasan som kommer att ta slut på den?
Jag är inte säker men jag tror jag har läst att just rododendron har ytligt och litet rotsystem som gör dom ganska lätta att flytta på. När det är bäst har jag däremot inte en susning om.
/Åsa
Christer i Falköping
27-04-2008, 12:21
Rhododendronbuskar är mycket lätta att flytta. Rötterna går väligt grunt och man brukar säga att de går lika långt ut som busken är bred. När du sen plantera den på annat ställe skall du ha mycket okalkad trov blandad i jorden där den planteras. Eller kan du köpa rhododendronjord för dyra pengar (helt onödigt enligt mig). Vattna mycket, framförallt första veckan efter flytt.
Christer.
Micke micke
27-04-2008, 12:33
Tusen tack för tipsen. Får fota projektet och lägga upp!
Aqvakul
27-04-2008, 13:55
Eftersom detv är viktigt att få med så mycket som möjligt av rötterna, så blir det rejält tungt. Ett bra sätt är att baxa upp busken på en pressenning och släpa den till den nya färdiggrävda gropen. Det kan också vara lämpligt att korta av några av de längsta grenarna över en förgrening för att skapa bättre balans mellan rötter och växtmassa.
Mkt torv och rikligt med vatten .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.