hansalter
27-04-2008, 12:17
Jag har 3 st ca 13 år gammla Rosa Longicuspis, varav 2 är mycket stora ca 5-6 m höga.
Den tredje växer dåligt och har bara 2 st 2-3 m grenar. Den vill jag nu flytta till min sommarstuga. Är det rätt tid att göra det nu, hur mycket skall jag korta in de 2 grenarna. Grenarna skjuter bara skott i övre halvmetern och är för övrigt kala och torrra. Skall jag klippa rötterna?
Tacksam för svar
Har grävt upp och flyttat en stor klätterros i vår och där gick halva roten av trots min sandiga jord, vet inte än hur det går med rosen ? Klipp ner rosorna helt, tror att du ska vara glad om du får upp så mycket som möjligt av rötterna, dom går flera meter ner i jorden, räkna med att en del rötter går sönder. Får dom sedan en massa fin jord, gödsel kan rosorna börja om på nytt. Gör det så fort du kan innan det blir för varmt. Passa med vattning om det blir torrt i sommar.
Bästa tiden att flytta är på hösten när växten är i vila dvs när den tappat alla blad. Dessutom är det inte lika stor risk för torka på hösten. Men när man bestämt sig för ngt brukar det ju vara så att man vill göra det meddestsamma så jag brukar sällan följa reglerna. Ibland lyckas det och ibland inte.
Lycka till.
Är det tillrådligt att skära ner alla grenarna på alla rosor? Jag har t ex en Hugonis (troligen) som definitivt inte uppskattar att bli klippt. Vidare hade jag en vit (modern & doftlös) klätterros som jag klippte ner helt när jag målade om huset. Den tvärdog, det kom aldrig några nya skott nerifrån. Båda dessa rosor är/var stora och åtminstone 10 år och väletablerade.
Stefan
Jag flyttade min Rosa alba ´Maxima´på hösten sent i oktober. Jag grävde så djupt jag kunde men trots detta blev det inte mkt rötter kvar, endast en grov stamdel helt utan fintrådiga rötter. Jag klippte inte ner grenarna någonting (1,6 m ca) utan försökte bara att få ner den på samma djup som tidigare. Nästa vår klippte jag inte heller för jag ville se om det överhuvudtaget kom ngt. Det gjorde det och i år har jag börjat klippa i den igen. Nu hör det till saken att denna växer på egen rot då det är en gammaldags ros. Den är alltså inte ympad och det tror jag underlättar betydligt.
Har försökt dela en annan ros (också med egen rot) mitt i sommaren och då lyckades det inte alls. Trots vattning dog alltihop.
AnnammA
29-04-2008, 07:51
CITAT (fenix @ 28-04-2008, 00:20)

Jag flyttade min Rosa alba ´Maxima´på hösten sent i oktober. Jag grävde så djupt jag kunde men trots detta blev det inte mkt rötter kvar, endast en grov stamdel helt utan fintrådiga rötter. Jag klippte inte ner grenarna någonting (1,6 m ca) utan försökte bara att få ner den på samma djup som tidigare. Nästa vår klippte jag inte heller för jag ville se om det överhuvudtaget kom ngt. Det gjorde det och i år har jag börjat klippa i den igen. Nu hör det till saken att denna växer på egen rot då det är en gammaldags ros. Den är alltså inte ympad och det tror jag underlättar betydligt.
Har försökt dela en annan ros (också med egen rot) mitt i sommaren och då lyckades det inte alls. Trots vattning dog alltihop.
Men att rosen, som du flyttade mitt i sommaren dog, var ju egentligen inte så konstigt, för då bör man ju låta bli att flytta på sin rosor, eftersom dels är de igång och växer och sommarvärmen/tempen kan torka ut rötterna och hela plantan - det krävs MYCKET vattning om man ska klara sådana åtgärder.
Det finns hopp för min klätterros där halva roten gick av för ca 6 veckor sedan. Kikade på rosen idag och alla grenar är gröna med många svällande skott, grenarna klipptes ner till ca 50 - 60 cm vid flytten. Får ta en bild i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.