Stormhatt
Var ute hela dagen igår i trädgården och njöt av att våren börjar komma även här i Jämtland. Ett flertal krokusar blommade och solen gjorde sitt med att få bort resterna av snön (fortfarande en halvmeter på halva tomten)

Men, i morse var flera krokusar borta. Uppätna. Vem är boven? Har sorkgångar på tomten, såg en hare igår kväll och skymtade tre rådjur i fredags.

Har någon provat SORK (Sorkfritt) eller är det bättre att plantera ut fler allium och narcisser som blommar?

Harar och rådjur, vad fanken gör man åt dessa? Staket kommer jag inte bygga...bor mitt i skogen så jag får väl skylla mig själv.

Gultulpan
Har själv problem med kaniner som äter det mesta som blommar här hemma. Men sork har jag ett miljövänligt knep mot. Sätt upp en eller fler små vindsnurror på pinnar/käppar i marken, sorken flyttar då eftersom den skyr vibrationerna som blir i marken. Finns nog inga färdiga "sorksnurror" på marknaden än, men man kan lätt snickra ihop en själv. Pynta den eller ställ bland några buskar så behöver den inte bli så anskrämlig att se på. Läste någonstans att man kan plantera vitlök bland växterna för att hålla borta harar och rådjur, men har inte provat själv än. Lycka till!
*Stintan*
Det är nog haren som käkat upp dina krokusar.

Jag vet en person som helt enkelt pinkar in sitt revir och på det sättet slipper besök av både harar och rådjur. Tyvärr har jag ingen trädgård själv annars hade jag nog testat. Vitlök har jag däremot testat att peta ner lite överallt mot sork förut och det fungerade faktiskt.
CillaM
Hare eller rådjur. Men du borde kunna se spår ifall det är rådjur, de lämnar ju tydliga fotspår i jorden och även i gräset
Stormhatt
Tack för förslagen!

Det verkar som om jag har allihop. Jag kom i eftermiddag tillbaka till stugan och döm om min förvåning när jag ser hela gräsmattan nu när snön är borta. Här har det varit sorkarnas paradis i vinter. Dock verkar de inte varit under gräsmattan utan mer på, under snön.

När jag hade parkerat bilen så står två rådjur ca 10 meter från stugan och tittar lugnt på mig när jag rusar ut och jagar bort dem. (har läst någonstans att man ska skälla som en hund, men mina grannar var ute så jag lät bli happy.gif

Så nu i kväll när jag suttit ute och njutit i solnedgången så visst sjutton skuttar det en hare förbi och stannar till vid rabatterna. fear.gif

Ja, antingen accepterar jag att jag bor i skogen och får njuta av vilda djur i naturen eller så är kriget igång. Hm, fram med blodmjöl, snurror, Rå-väck, sorkfritt, avskräckande lökar, cd-skivor och sist men inte minst, pinka in reviret! devil.gif
Majasvärld
Jag har något djur, troligen hare, son klipper av mina rosor, speciellt där det finns knoppar och nu har dom upptäckt buskarna också ranting.gif Nu skall jag gå ut och borsta hunden, skall försöka med hundhår i rabatten, så kanske rosorna kan få slå ut rose.gif
Stormhatt
Efter mina ansträngningar minskade mina besök av oinbjudna gäster, men efter att ha planterat de plantor jag köpt från Odla och haft i krukor så verkar de ha dykt upp igen. Vem/vilka vet jag inte. Bland annat några plantor av höstflox har "ryckts upp" och lämnats i rabatten.

Ibland tror jag att det är grannarna som djävlas med mig ninja.gif

Har lånehund just nu, så jag kanske också ska ut och borsta hunden...
Majasvärld
Verkar som det funkar med hundhår, åtminstone har det funkat ca. en vecka nu, bra, bra rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon