Full version: Potatis...
Lijna
Våran matpotatis som vi haft i källaren har börjat få skott ca 2-3 cm på vissa. tänkte om det funkar att peta ner dom i jorden och få potatisar el ska det va speciell sättpotatis till detta!? Inte så "haj" på detta som ni märker. :-D tacksam för snabba svar.
Pirum
Det funkar bra. Man brukar rekommendera sättpotatis eftersom dessa löper mindre risk (men risken är inte noll) att ha sjukdomar.
Lijna
Sjukdomar? förstör det bara potatisen eller? det är väl bara när den är grön som den blir giftig för oss människor . Har petat ner några potatisar bredvid mina örter.. kan dom oxå bli "smittade" om det blir någon sjukdom?
nina L
osertifierad potatis typ den man handlar i butiken kan ha olika sjukdomar som kan smitta tomater för de är släkt. dessutom om du har otur så blir smittan kvar i jorden i flera år. Bäst är att köpa sättpotatis eller att odla i krukor den du har köpt i mataffären.
Potatissjukdomar
- Svartpricksjuka
- Kraterröta
- Rostfläckighet
- Rostringar
- Bladmögel
- Brunröta
- Phomaröta
- Virus Yntn
- Silverskorv
- Lackskorv
- Fusarium
- Växtsprickor

http://www.inpot.se/page.aspx?page_Id=09d5...9e-c4765dc4b118
160kvm stort hus
Äh, trams säger jag.
Vet flera som har odlat "ica-potatis" i 30 år utan att det har hänt något.
Jag har aldrig hört någon som har fått med sig sjukdommar till sitt potatisland från icapotatis.

Tror det är "hajpat" av potatisförsäljare som vill sälja så mycket svindyr sättpotatis som möjligt....

*Stintan*
Jag håller med. Sortutbudet är ju minimalt på ICA förståss men annars så är det väl samma potatis odlarna själva använder. En del säljer dom som matpotatis och en del spar dom för att sätta själva eller säljer som sättpotatis.

Frågan är hur säker man kan vara att man inte får med någon sjukdom om man köper särskild sättpotatis i så fall.
Fördelen är ju att man kan få tag på helt andra sorter än på ICa och en del påstås ju vara resistenta mot vissa sjukdomar.
sparre

Jag köper gourmet lådan varje år, 4 olika potatissorter 10 st av varje. Det gör jag för goda smakens skull.
Resten av potatislandet blir det vanligt ICA potatis det har fungerat hur bra som helst.

Anki i Sörmland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon