Full version: Rossticklingar
renate
Jag har ett antal rossticklingar i växthuset.Bladen är hlet gröna,det är fjolårssticklingar som är väl rotat.Måste jag vänta tills frostrisken är över eller kan de ut nu.Har även fröplantor som ska ut i år.Tom mina fyllda kanelrosor står i växthuset i sina krukor.
[attachment=17349:PICT0002.JPG]
Stiffe
Är det inte ett utmärkt tillfälle att skicka ut dem nu när det är mildväder även på nätterna? Ju längre de står i växthuset desto mer bortskämda med värme blir de väl?
Stefan
svennis
De får väl mindre sjukdommar om de står ute.
Växer o blommar fortare om de står i växthus.
Visst. Rosor som kan skall ju stå ute.
Några minusgrader tål de ju.
Det är ju Rosor på egen rot. Grattis till ditt finaresultat. yes.gif
renate
Jag skulle ställt ut de idag men tog bara kanelrosorna som övervintra där i krukor,den ena fick en ny kruka med ny jord den andra bara toppdressing med hästgödsel.R Helenae ställde jag på den nya växtplatsen men glömde bort henne sedan,det är en fröplanta som kanske blommar i år.Sticklingar ska ut i morgon.Krukrosorna som har bott i förrådet under vintern står ute nu,de ha stora blad,Mrs John Laing har en knopp,och Reine Victoria ser fin fin ut.
AnnammA
Grattis till fina sticklingar, Renate! rolleyes.gif
Förra våren var jag så dumdristig att jag lät de sticklingar jag lyckats med sommaren-06, stå kvar i växthuset för länge, och de torkade och dog av värmen. I år har jag gjort så att jag övervintrade förra årets sommarsticklingar under fiberduk i ett minidrivhus(typ billigt plast) mot husväggen i vårt relativt svala uterum, och det gav trevligt resultat! Sticklingarna med rot blev omplanterade för ngn vecka sedan, och står nu i uterummet, utanför minidrivhuset, och sedan får vi se vad som kan hända...(Dörrarna till uterummet är öppna, så det kommer både luft och ljus på dem, samtidigt som de ändå står i lä, i detta tillväxtstadium. Givetvis skall de ut sedan, när de vuxit till sig lite till.)
Jag hoppas att du sätter ut dina sticklingar på en läig plats nu i början, för annars kanske de blir chockade av att komma ut till verkligheten, från det varma växthuset. Allt som man drivit i växthus, som sedan skall ut, skall man ju avhärda/tillvänja med aktsamhet, har jag lärt mig, så det gäller nog även dina sticklingar...Rätta mig om jag har fel...
Kajsa
Vad duktig du är renate, nu måste jag också testa lite sticklingar i sommar rose.gif
renate
Idag flyttade jag ut alla sticklingar och fröplantor i en påallkrage bakom växthuset där det är skyddat och varmt.Mme plantier planterade jag ut,det var rejäla rötter i krukan.H Hybrida min fröplanta planterade jag vid krikonträdet.jag hoppas på blomning,jag hittade den lilla fröplantan 2004 och planterade i kruka.
Nu är det bara 2 nystuckna sticklingar i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon