|
sqrulan
27-04-2008, 13:30
Tillfälligt helt synbortfall på vänster öga i 30 sekunder och sedan inga andra symptom,vad skulle ni göra? Ska man söka läkare eller vänta och se om det återkommer? Orolig!!!
Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen alternativt tagit mig till akuten, om sådan finns i närheten och är öppen.
Whiskuchi
27-04-2008, 13:37
Sjukvårdsupplysningen skadar ju aldrig att ringa till. Hoppas det inte är nån fara.
Aqvakul
27-04-2008, 13:42
Instämmer med de två föregående - Ta kontakt med sjukvårdsupplysningen!!
 Ring sjukvårdsupplysningen. Bättre en gång för mycket
sqrulan
27-04-2008, 13:50
 Kan man ringa dit nu på en söndag?
Här i mitt distrikt kan man ringa dygnet runt året runt.. Vet inte hur det är för övrigt (västra götaland bor jag).
Margith
27-04-2008, 13:54
Hur definierar du "helt synbortfall"? Ser du bara svart, håller jag med: ring sjukvårdsupplysningen eller ta dig till närmaste akut Är det i stället så att du ser färger, oväsentligt vilken, men du kan inte fokusera. Allt liksom rör sig. Har du sett en lava-lampa? Är det nåt sånt du ser?? Isf måste jag tyvärr välkomna dig i gänget av oss som har migrän Mig veterligt är det inte alltför farligt, men fruktansvärt obehagligt och jobbigt
Whiskuchi
27-04-2008, 13:57
jag funderade också på migrän, men det fåtal gånger jag haft sådana anfall har jag förlorat på båda ögonen (det kan vara hela vänstra sidan av synfältet, men aldrig bara på vänster öga utan vänster sida på båda) ...om min röriga förklaring gjorde någon klokare
Eftersom du hade helt synbortfall så råder jag dig att ringa Akuten direkt. Det är viktigt att få kontrollerat så det inte är någon blödning i ögat el annat fel.
Ring nu!
Calypso_bulbosa
27-04-2008, 14:18
Jag håller med Margith,att tyvärr låter det som migrän 
Ring ändå,för säkerhets skull idag,om inte annat för att du ska känna dig lugn
sqrulan
27-04-2008, 14:18
Nu har jag ringt och sköterskan skulle ringa upp någon ögonklinik och sedan skulle hon höra av sig. Migrän har jag inte och jag känner mej helt frisk nu det var bara cirka 30 sekunder,men fy så tvär rädd jag blev,huuuuga.....!!!! Jag har aldrig haft några ögon problem så det var en underlig känsla att inte kunna se fast ögat är öppet.
Förstår att du blev orolig. Håller tummar för att det var tillfälligt, ofarligt och skickar  till dig.
sqrulan
27-04-2008, 14:42
Ja herre gud nu ringde det någon ögon läkare till mej och han tyckte att jag idag eller senast i morron skulle åka in på akuten för en undersökning. Suck,suck,suck jag har 11 mil till närmaste akut så inte åker jag idag i alla fall,det skulle ju kännas mer behövligt om jag hadde några problem idag men det känns hur bra som helst. Nu blev jag ju bara oroligare än vad jag var,oj,oj!!!! Han sa att sånt här kunde hända en gång men aldrig mer lika gärna som det kunde återkommma och vara bestående,jag avvaktar till i morron hur som helst. Tack för goda råd och erat stöd!
Om du väntar till imorgon med att söka läkare, så tag det i alla fall lugnt idag och undvik alla slags tunga lyft o andra ansträngande kroppsövningar! Det är hur som helst väldigt viktigt att du inte struntar i att söka läkare imorgon även om du känner dig helt kry igen!!
Monica M zon 4
27-04-2008, 15:57
Usch, det lät riktigt otäckt. Bra att du ringde sjukvårdsupplysningen. Du låter väl oss veta hur det går imorgon?
Hoppas det går bra och att du inte är ensam om det skulle behövas någon till hjälp. Precis som sagt, låt inte bli att åka in imorgon oavsett hur du mår. Bättre att gå till läkare en gång för mycket än en gång för lite.
Sambon har fått så vid två tillfällen, men fått en jäkla migrän efteråt.
CITAT (sqrulan @ 27-04-2008, 14:50)   Kan man ringa dit nu på en söndag? Den kan du ringa dygnet runt. Tveka inte att ringa dit om du behöver. Jag har ringt flera gånger och fått så fantastiskt bra bemötande och bra hjälp. Sjukvårdsrådgivningen Västerbotten
 Men åk nu in i morgon, BASTA!
Myosotis
27-04-2008, 21:33
Jag förstår att du blev rädd!! Jag såg ett blått mönster en gång, då blev jag skiträdd. (Fast jag har migrän har jag aldrig sett sånt.) Efter en halvtimme försvann det, sen fick jag migrän och så var det inte mer med det. Konstigt, bara en enda gång på alla år. Min pappa såg suddigt eller flimrigt för några veckor sedan, ögonläkaren hittade inget, han magnetröntgades två gånger, men inget fel hittades tack och lov. Synstörningen försvann efter några dagar. Hoppas att det inte är något farligt hos dig heller. Men åk till läkaren i morgon!! Berätta för oss sen! Håller tummarna!
Myosotis
28-04-2008, 08:42
Hur är det med dig idag?
Hallå scrulan ... undrar hur det gick vid läkarbesöket idag?
 Hoppas du mår fint!
sqrulan
29-04-2008, 19:06
 Jag har inte varit iväg på någon undersökning,jag tyckte att det kändes så onödigt eftersom jag inte har några känningar av det. Det var bara dessa 30 sekunder som skrämde slag på mej och inget mera. Jag har ialla fall bestämt att om det händer en gång till så ska jag åka direkt för då är det ju tydligen nåt som är jätte fel. Hoppas att jag slipper för det var väldigt otrevlig känsla att inte kunna se fast ögat är öppet!  Tack alla för att ni bryr er om mej!
Samsara
29-04-2008, 19:31
Jag brukar få synbortfall när jag får migrän, jag får endast det men inget ont i huvudet. Min syn kan falla bort i ca 15 - 30 sekunder och sen vara normalt och ibland så får jag lite suddigare syn. Men jag har fått förklaringen att det var migrän.
sqrulan
29-04-2008, 19:34
 Men kan man ha migrän utan att ha ont i huvudet?
Krolliljan
29-04-2008, 19:44
Jag hade syn-frånfall då och då för några år sedan. De kunde vara ca en halvtimme, ibland väldigt kort. Jag fick aldrig ngn huvudvärk. Men jag gick till doktorn, som jag ändå tycker att du ska göra. Han sa att det var en typ av migrän, fast utan värk. Det är alltid bra att undersöka sig och få en förklaring. Jag tyckte att det var jätte-otäckt innan jag varit hos doktorn.
Samsara
29-04-2008, 19:46
aaa, migrän kan komma i olika former. Men klart man ska gå till doktorn och få det undersökt. Men en förklaring kan vara så enkelt att det är migrän.
Aqvakul
29-04-2008, 19:49
Jag tycker att du ska boka en läkartid!
sqrulan
29-04-2008, 20:06
 Jag får se hur jag gör.Inte visste jag att det fanns ögon migrän och migrän utan huvudvärk.Tack för den upplysningen,kanske det var nåt sånt.
Aqvakul
29-04-2008, 20:09
Det mesta talar väl för migrän, men tänk om det är något annat och allvarligare. Jag tycker absolut att de ska söka läkare!
sqrulan
29-04-2008, 20:12
 Inte skrämmas nu!Jag ska till läkare på fredag p.g.a andra orsaker och då ska jag nämna det för honom. Tack för hjälp och omsorg!
Aqvakul
29-04-2008, 20:15
CITAT (sqrulan @ 29-04-2008, 21:12)   Inte skrämmas nu!Jag ska till läkare på fredag p.g.a andra orsaker och då ska jag nämna det för honom. Tack för hjälp och omsorg! BRA! Sköt om dig!
*skräm skräm* nämn det för allt i världen för läkaren på fredag  Även om det säkert inte är något farligt.
sqrulan
29-04-2008, 20:19
Lite till ifall den förra inte bet..
sqrulan
29-04-2008, 20:30
Ja nu blev det jätte mycket värre!
Nämn det för läkaren, såklart. Kan vara riskabelt att chansa med hornhinnor, eventuella blodproppar eller nervklämningar! *skrämma lite snällt*
caprifol
30-04-2008, 10:31
Migränanfall kan tydligen ta sig så många olika uttryck! För massor med år sedan råkade jag ut för något som skrämde mig rejält. Jag var gravid i sjunde el åttonde månaden, mådde helt OK och satt på jobbet och läste. Plötsligt började bokstäverna dansa runt och det blev helt omöjligt att få någon ordning på dem. Ringde min man och då försvann talet. DET var hemskt! Jag hörde mig själva säga helt galna ord och min kollega tog över. På de ca 15-20 minuter som det tog till sjukhuset blev allt OK. Kom till akuten och de körde upp mig till förlossningen - medan jag stod och hojtade att jag inte skulle ha barn. De tittade bara på min mage och skakade på huvudet. I alla fall vidtog en grundlig neurologisk undersökning och efter många om och men konstaterades migränanfall utan huvudvärk. Mycket skrämmande upplevelse men alltså helt ofarlig.
Jag tycker som alla andra här i alla fall att du ska ta det med läkaren!!!
sqrulan
30-04-2008, 11:01
 Nämen fy så hemskt caprifol,jag förstår verkligen att du blev rädd!Tur att det inte var nåt värre.
Christer i Falköping
30-04-2008, 19:40
Sqrulan, du får aldrig slarva med att inte åka till läkaren om sådant händer!!!!! Nästan så att jag blir arg på dig. Troligen är det ögonmigrän, men det kan vara betydligt värre saker som i längden innebär blindhet om du inte kollar upp det. Jag har både migrän och ögonmigrän. Dock aldrig samtidigt. När ögonmigränen kommer ser jag bara något som jag bäst kan kalla för prismor. Hela synfältet limsom sprakar. Väldigt vackert men det är fullständigt omöjligt att göra något vettigt under tiden det pågår. När jag har vanlig migrän påverkas dock inte synen. Men jag blir väldigt känslig för ljus, ljud och dofter. Plus att jag blir så in i h....sike grinig. Christer.
Whiskuchi
30-04-2008, 20:09
Jag har också auramigrän och undrade samma sak på förra sidan - kan man verkligen få synförändringar/-bortfall bara på ena ögat? Jag har då alltid haft dem på båda, även om det t.ex. är vänstra sidan som är påverkad, är det vänster sida vilket öga jag än tittar med.
CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 21:09)  Jag har också auramigrän och undrade samma sak på förra sidan - kan man verkligen få synförändringar/-bortfall bara på ena ögat? Jag har då alltid haft dem på båda, även om det t.ex. är vänstra sidan som är påverkad, är det vänster sida vilket öga jag än tittar med. Jodå, både delvisa synbortfall och prismor på bara ena ögat... Första ggn jag fick prismor hade jag heller inte särskilt ont i huvet, men jag tappade talet, kunde inte säga vissa namn och vissa ord... Synbortfallen kan för min del bli precis i fokus, på yttre delen av synfältet, eller i underkant. För att inte tala om alla prickar i glada färger, eller myrornas krig, vilket däremot alltid kommer på båda ögonen.
scrulan skrev i sitt första inlägg ... Tillfälligt helt synbortfall på vänster öga. Trots att jag lidit av svår migrän under 43 års tid, så har jag aldrig varit med om att få helt synbortfall på ett öga. Antingen har jag haft prismor el synbortfall, mest mot vänster... typ liksom skygglappar på sidorna. Igår em blev jag väldigt förvånad ... såg pötsligt dansande prismor i band först i vänster, sedan i höger ögas ytterkant. Flera år sen senast. Det är nästan så man tror att det går att ta på prismorna. Höll på i ca 2 minuter och sedan borta... det var första gången jag inte fick migrän när de kom. Scrulan ... jag tycker absolut att du ska tala om för doktorn vad du varit med om och begära att han/hon gör grundlig undersökning. Hoppas så klart att det var en ofarlig engångsgrej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|