Knytt
Ungefär när brukar ni plantera era tomater i växthuset?

Frilandstomaterna brukar jag plantera ut ungefär i månadsskiftet maj/juni. Men växthuset måste ju funka tidigare?

Tänkte också att de plantor som ska ut på friland kanske kan flytta till växthuset i sina krukor samtidigt som de som ska bo i växthuset planteras där, just nu är i de i växthuset dagtid.

Jag bor i zon 1.
HelenN
jag bor i zon 4 och jag ställde ut mina tomatplantor förra veckan när växthuset blev klart. Idag planterade jag om dem i stora hinkar och hängde fiberduk över. När frosten är över ska jag ställa dem mot vår södervägg, där brukar de trivas bra.
Knytt
Åh, men du har kanske värme/fläkt etc?

Jag har ingen uppvärmning alls. Växthuset är på 10 kvm, så värmen blir nog lite halv jämn men inte som i de stoora växthusen.
Monica E
mina har stått ute i 5 veckor,har en liten fläkt som går i gång om det blir för kallt ,men tempen går ner till ca 5 grader o det är inga problem .Mina blommar nu och är ca 80cm höga .
Harvey
Tomater blir chockade och stannar till i växten när temperaturen går under 10 grader, därför tycker jag att du skall ha en liten värmefläkt typ kupevärmare som går under de kallaste timmarna.
Själv har jag inte flyttat ut tomaterna, däremot har jag haft värme på i växthuset i flera veckor, kommer nog att plantera ut tomaterna i växthuset i mitten av maj om jag bara kan få plats bland alla förodlingar och annat därute.
Knytt
Ah, jag tänkte att 2-3 veckor tidigare än frilandstomaterna borde ju funka smile.gif

Förresten såg jag just på vädret att det ska vara som minst 11 grader varmt på nätterna här kommande veckan biggrin.gif
HelenN
Jaaaa, ingen frost på väldigt länge....bara att hoppas att det blir såååå!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon