Full version: Klätteväxt
UNL
Hej!

Jag vill plantera någon klätteväxt på kortsidan av vårt hus.
Huset är så högt där och för att täcka en del av de stygga grunden samt få huset att
verka lite lägre vill jag gärna att någon/några fina klätteväxter slingrar sig uppåt.
Vi bor i zon 6 och väggen vätter mot öster, sydöst.
Det är sol mot väggen hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen.
Vad passar?
Huset är ljusgult och jag vill helst inte ha något som skräpar ner fasaden.
Helst färger som går mot rosa, vinrött, lila eller vitt.
Jag har den färgskalan på den sida huset och mer rött,orange och gult på framsidan.
Jag tar gärna emot tips på klättrare som ska ha mycket sol också för jag har planer för framsidan huset cokså men skriv då vilket läge de vill ha oc kom ihåg att vi bor i zon 6 och alt fungerar tyvärr inte här.

Tack på förhand!

/Kika
nina L
Kanske en klätterros?
Flammentanz upp till 5 m karminröd.
Polstjärnan 5 m vit
Det finns andra också men de blir inte lika höga. Rosor vill helst ha sol.

kolla in Allt om trädgårds sida http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/klattervaxter
exempel

"Vetenskapligt namn: Adlumnia fungosa
Färg: rosa
Höjd: 3-4 m
Härdighet till zon: 5-6
Läge: halvskugga/skugga
Jord: fuktighetshållande
Förökning: Frö
Uppdaterad: 2005-02-04 14:22:46

Blomningstid: juli-augusti
Typ (perenn, ettåring..);: bienn

Kerstin z 5-6, 14:29, 4 februari 2005

trevlig klätterväxt med finflikigt bladverk -självklättrande -Fin att ha emot äppelträd osv mot skuggsidan Blommande liknar den ett klättrande rosa "fänrikshjärta" Bienn men självsår sig och finns allttid kvar rek !"
Fenja
Det finns en massa som har de färger du nämner bland, klematis rosor och kaprifol. Klätterhortensian finns ju i vitt, men kolla upp härdigheten på den, för jag är inte säker på att den går i zon sex. Har du en bra handelsträdgård i närheten så åk dit och vandra runt och se ut det du gillar!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon