catlar
Hej, jag är ny med äldre trädgård. Det finns mycket spännande som jag har lyckats att identifiera men det finns också många som jag inte har någon aning om vad det är.

Bifogat finns två bilder på växter som jag undrar vad det är. Är det någon som vet? Det kanske är ogräs?

Den som är rödaktig, såg ut som små röda sparrisar när den förs kom upp. De gamla torra kvistarna är som rör som blir ganska höga ca 60 cm.

Den andra är grönsilvriga och lite luden. Ser ut att kunna bli stor då den har växt väldigt fort.

/catlar[attachment=17362:IMG_0175X.JPG][attachment=17363:IMG_0181x.JPG]

fenix
1. jättevallmo
2 ngn slags slide
Jag är inte helt säkert men det är mina gissningar
LindaLunda
Tror det är bra gissningar! Kan nästan inte vara något annat.
Linda
catlar
Åhh tack. Jättevallmo är inte så dumt få se vad det andra blir.

Tack igen!
renate
Japp,behöver igentligen inte svara.
Orientalisk vallmo,troligast den orangeröda.
Det rödbladiga ser ut som parkslide,ett svår utrotligt ogräs sprider sig om man inte begränser det dvs sätta stopp för deras framfart.Busken är ganskar fin,men i min trädgård får den inte komma.
catlar
Tack igen,

Fenja
Sliden sprider sig väldigt snabbt och är svår att få bort så om du inte vill ha den överallt så fundera på begränsningar redan nu. Om du ska gräva bort den, sålla jorden för minsta lilla rotbit ger nya plantor.
Mvh
Fenja
Lilla Sibirien
Sliden sprider och invaderar allt. Den är fin om den får växa i gräsmattan och man kan klippa runt den och begränsa dess framfart, blir lite av ett bambusnår. Finns alltid dessa "bamburör" som skall tas bort varje år.

Har haft av denna växt och vill aldrig ha av den igen. Jag grävde bort rötterna och sållade jorden och av en rotstump på 1 cm klarade den av att skjuta nya skott.
catlar
Tack alla, har redan varit ute en vända och ryckt lite. Det får bli nya tag i morgon och kanske lyfta på en och annan sten för de går rötter/rankor där under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon