Krokodilen
[attachment=17367:y.jpg] [attachment=17366:x.jpg]
Undrar så vad de här två träden är för något. Det högra blommar helt fantastiskt på bar kvist med illgröna blommor. Är något en hassel tro?
(Vi har hittat enstaka hasselnötter i vårt woodland.)

(Hoppas ni inte tycker det är för tjatigt med alla mina frågor om vad olika växter är. Men jag har så svårt att bärga mig!)
Lena i Torslanda
Det vänstra ser ut som en druvfläder.
Christer i Falköping
Den högra är ingen hassel, men kan det vara en lönn? De får ju åtminstone blommor i den färgen (fast jag har aldrig sett dem så nära förr).
Christer.
Anders Roslagen
Inte alls tjatigt! Om du vill ha snabbare och säkrare svar kan det iofs vara bra med fler foton, men så här blir det ju lite mer av knepig gåta liksom, och det har ju underhållningsvärde!

Det första är inte druvfläder för den har inte så många parblad. Jag tror det är rönn. Den är tidig med sin knoppsprickning.
Den andra ser absolut ut som lönn. Lönnen får ju blommorna innan bladen och färgen på träden är speciell då under blomningen.
Aqvakul
1. rönn
2. lönn
Krokodilen
CITAT (Anders Roslagen @ 27-04-2008, 21:03) *
Inte alls tjatigt! Om du vill ha snabbare och säkrare svar kan det iofs vara bra med fler foton, men så här blir det ju lite mer av knepig gåta liksom, och det har ju underhållningsvärde!

Det första är inte druvfläder för den har inte så många parblad. Jag tror det är rönn. Den är tidig med sin knoppsprickning.
Den andra ser absolut ut som lönn. Lönnen får ju blommorna innan bladen och färgen på träden är speciell då under blomningen.

Rönn vore roligt eftersom vi älskar fåglar. Och lönn kan jag tänka mig så många nya små lönnplantor och gamla näsor som jag hittade i vårt woodland!
fenix
Absolut 1.rönn och 2. lönn
Frejas_frön
Håller med övriga 1. rönn och 2. lönn
Stella-Polaris
Är nr : 1 luden på grenarna???
Salvia
det högra ser ut som som Cornus mas ,körsbärskornell.den blommar på bar kvist tidigt på våren.
Cilla
Rönn och lönn tror jag också. Cornus mas blommor kan säkert ha likheter om man tar extrema närbilder och förvränger färgen lite, men detta är ingen extrem närbild som jag tolkar den. Däremot är körsbärskornellen Cornus mas ett alltför lite planterat småväxt träd! Som mimosablom tidigt på våren och med den starka doften...

Det är roligt med närbilder på våra vanligaste träds blommor. Jag njuter lika mycket när lönnar och lindar blommar som när våra prydnadsträd gör det. För att inte tala om alarnas röda hängen slår ut i februari-mars... Eller ekarnas små röda pluttblommor, askarnas svarta punkblomning, krusbärsbuskarnas diskreta små klockblomning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon