Anna i Åkarp
Fyra nya namnlösa växter har dykt upp i trädgården. Någon kunnig och vänlig själ som vet vad de heter?

1. Liten vintergrön buske som verkar grymt seglivad. Jag grävde bort två jätteexemplar av den här sorten varav en var säkert två meter hög och lika bred. Vet inte om jag ska behålla denna eller inte men jag vill förstås få veta vad det är.
[attachment=17385:DSC03295.JPG]

2. Låg och väldigt spridningsvillig blå blomma. Något slags förgätmigej?
[attachment=17386:DSC03302.JPG]

3. Blomma eller ogräs? dunno.gif
[attachment=17387:DSC03303.JPG]

4. Klängväxt av något slag, kan det vara humle?
[attachment=17388:DSC03304.JPG]
retrieva
2. Ormöga

3. jag har den men kommer inte ihåg vad den heter. Är inget ogräs men rätt oansenlig....
Fenja
2. Ormöga
3. Stachys betonika
4. Vinbär eller kanske rosenribs
embees
1. Aucuba (buske)
bikiv
Nr 3

Betonika... jättefin... inget ogräs... fast nästan i min rabbatt... Hos mig blommar den i slutet av juni med blålila jättefina blommor. Den sprider sig och är näst intill omöjlig att bli av med. Fast det gör inget!
Anna i Åkarp
Tack för svaren, allihopa! blomma.gif

Nr 4 är jag säker på att det inte är vinbär och tror inte heller att det är rosenribs, men jag får se hur den utvecklar sig. Jag kanske återkommer med den när den har vuxit till sig lite mer.
Gåsis
Den sista kanske kan vara ett måbär.

/Åsa
*Stintan*
Kan inte 4 vara en vindruva möjligen. g.gif
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 29-04-2008, 12:43) *
Kan inte 4 vara en vindruva möjligen. g.gif

Har oxå varit inne på det....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon