sollentuna
Jag planterade rosenbönor inomhus i små torvkrukor för några veckor sedan. Det växer ju så det knakar och det känns som om det är ett tag kvar innan jag kan plantera ut dem (står 12 graders jordtemperatur på påsen). Lat som jag är vill jag helst undvika att plantera om dem igen, men det kanske är omöjligt. Även om jag planterar om dem så blir de ju otroligt höga. Jag har letat lite om att toppa, men har inte hittat några konkreta råd. Borde jag toppa?

De längsta är drygt 50 cm med tre bladpar.

Tack på förhand!
Fenja
Det funkar att toppa dem, de grenar sig och blir tätare. Fuska inte med omskolningen, de kan stanna i växten och bli undernärda och lankiga.
Mvh
Fenja
sollentuna
Ja jag misstänkte att jag var tvungen att plantera om dem.
Var ska jag toppa plantorna då? Ovanför det första bladparet?

Ska jag toppa först och plantera om sen, eller tvärtom.
Fenja
Det spelar ingen roll i vilken ordning du toppar och skolar om. Toppa efter andra eller tredje karaktärsbladparet, räkna inte hjärtbladen. Du kan sätta topparna i vatten så rotar de sig snabbt och du får flera plantor.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon