bikiv
I år har mina Törnrosafröer grott jättebra och jag har plantor mer än nog för några amplar.

Tänkte sätta några plantor på friland och låta dem klättra på en spalje. I amplarna brukar det ju bli så långa rankor varför det borde funka att få dom att klättra uppåt?

Någon som provat? Och i så fall hur höga kan dom bli?
gröngöling zon2
jag hade en i kruka som klättrade på ett litet 'torn' i somras. Klättrade lätt>1/2meter, tornet var inte högre.

men jag undrar hur gör du med frösådden. Mina gror men vill sen inte växa knappt alls.
Fenja
Mina var minst 150 cm långa i fjol, de växter i en tornliknande spaljé.
Mvh
Fenja
malin72
CITAT (bikiv @ 27-04-2008, 20:47) *
I år har mina Törnrosafröer grott jättebra och jag har plantor mer än nog för några amplar.

Tänkte sätta några plantor på friland och låta dem klättra på en spalje. I amplarna brukar det ju bli så långa rankor varför det borde funka att få dom att klättra uppåt?

Någon som provat? Och i så fall hur höga kan dom bli?

nämen har dom grott till flera plantor whist.gif whist.gif finns det en över till strax sö om dig tro shy.gif rolleyes.gif
Betty

Sommaren -04. En 10-liters kruka med tre stycken 2 meter långa bambukäppar och 4 plantor frösådda Törnrosas kjortel. Hade egentligen behövt ytterligare en meter åt dem att klättra på, men det skulle inte ha rymts under altantaket...
bikiv
CITAT (malin72 @ 28-04-2008, 07:53) *
nämen har dom grott till flera plantor whist.gif whist.gif finns det en över till strax sö om dig tro shy.gif rolleyes.gif

Självklart... du vet var biggrin.gif

CITAT (Betty @ 28-04-2008, 08:26) *

Sommaren -04. En 10-liters kruka med tre stycken 2 meter långa bambukäppar och 4 plantor frösådda Törnrosas kjortel. Hade egentligen behövt ytterligare en meter åt dem att klättra på, men det skulle inte ha rymts under altantaket...

Men oj, vad fint! Ska plantera i stor kruka och hoppas på samma rikliga tillväxt. Visst är blomman vacker?
malin72
CITAT (bikiv @ 28-04-2008, 20:41) *
Självklart... du vet var biggrin.gif

yahoo.gif yahoo.gif jaha då det vet jag giggle.gif vi får se om du vill ha nåt av mig då kompiskram.gif
DragonLady
jag lät 2 av mina klättra i ormhassel ett år, det blev fint
Betty
CITAT (DragonLady @ 29-04-2008, 12:04) *

Wow! Verkligen snyggt! bravo.gif
bikiv
CITAT (DragonLady @ 29-04-2008, 12:04) *

Ja, det var urläckert!, helt fantastiskt vilken blomning! Nu måste jag skaffa en ormhassel oxå bravo.gif Visst ser det ut som du har hasseln i en kruka? Hur stor?
DragonLady
thanks.gif det var nog bara en planta kjortlar som stod i hasseln inte två.. whist.gif giggle.gif

Ja jag har dem i krukor.. vill kunna flytta dem om jag känner för det. smile.gif
Vad kan de vara.. g.gif 1,5- 2 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon