Garibaldi
Vi hittade några för någon månad sen med, av en ren slump grävde jag upp en när det fortfarande var snö kvar ute. Den smakade kalasgott - sött och fint.

Nu har ju säsongen börjat på nytt, och vi har hittat ännu mer... laugh.gif
Men morötterna borde väl fortfarande vara ok?
Om det skulle finnas en anledning till att undersöka dem hur ser man på dem att det är nåt fel på dem?

Varför de finns kvar? Lite vildsådd ut i det som skulle bli jordgubbsland, och som vi sen aldrig rensade eller plockade...
Eva 33c
Moroten är en två-årig växt. Det betyder att den bara bildar en bladrosett (med god rot...) första året. Året därpå växer de upp till en hög växt och blommar och sätter frö. Sedan dör plantan. Nu är inte moroten härdig överallt i Sverige, hos mig har jag aldrig hittat någon övervintrad rot.
Roten kommer att bli mer "träig" när plantanbörjar växa igen denna säsong. Men det märker du ju på smaken. Farlig tror jag inte den kan bli.
Om du vill kan du låta någon blomma och sen ta eget frö...
KURT
Man kan ju t o m gräva ner dem i sandblandad jord och förvara dem på det sättet under vintern. Men om de förvaras under längre tid vid en temperatur över ca +5 grader så bildas bitterämnen som gör dem mindre goda att äta, men inte farliga.
Rosmarin
Instämmer! Är de goda att äta så gör det och njut!
Digger
Har massor av morötter kvar från förra sommaren i en papplåda med sand. Det blev så många så dom har inte hunnits ätas upp än men dom är fina än. Får nog ta och plantera färre frön i år!
truppe
Jag vet inte hur det är för människor men för häst så kan faktiskt morotsblommor och framförallt palsternacksblommor (då oftast den vilda sorten som inte har så mycket till rötter) ge upphov till svåra eksem. Men det är ju bara till att ta på sig handskar om de gott i blom, fast då kanske själva moroten blivit seg och träig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon