Full version: Så frön?
Udde
Hejsan!

Jag har sått frön av pelargon och passions blomma. Sådde dessa den 20/4 och jag bara undrar hur låg tid det brukar ta innan det tittar fram något ur jorden?

Säkert jag som har brottom men jag har gjort som det stog på fröpåsen, men det verkar som det inte vill riktigt.

Har plastpåsar över krukorna och har sått fröna i fuktig såjord. Sen har jag krukorna står i söderfönster så det får mycket sol och värme.

Vad kan jag göra mer????

Tacksam för svar.... Mvh Udde
aldo
Pelargonsådd behöver inte stå ljust den första tiden .

Lade du fröna i blöt innan du lade dem i såjorden ?

Det brukar bara ta ungf. 5 dgr och så tittar det upp ngt litet grönt och vill de ha det ljust .
Undervärme och ljus !

Kolla bara så det inte ruttnar i påsen shy.gif
jahi
Passionsblomma kan ta upp till 9 månader har jag lärt mej här.
Jag går åxå i väntans tider med dom.
Udde
CITAT (aldo @ 27-04-2008, 22:03) *
Pelargonsådd behöver inte stå ljust den första tiden .

Lade du fröna i blöt innan du lade dem i såjorden ?

Det brukar bara ta ungf. 5 dgr och så tittar det upp ngt litet grönt och vill de ha det ljust .
Undervärme och ljus !

Kolla bara så det inte ruttnar i påsen shy.gif

Nä jag la inte fröna i blöt...... confused.gif
whist.gif Visste inte att man skulle göra det först....
Hur länge ska de ligga i blöt innan man sätter de i jorden annars då???????

//Udde
Alexander-VG-zon3
passinsblomma sådde jag varmt och ljust ( la fröna på ytan bara ) har dom det varmt så gror dom på ca 1-till4 veckor .
Tosan
På de passiflorafrön jag köpt står det 30-365 dagar...
Lars-Olof Arvids
CITAT (Udde @ 28-04-2008, 06:29) *
Nä jag la inte fröna i blöt...... confused.gif
whist.gif Visste inte att man skulle göra det först....
Hur länge ska de ligga i blöt innan man sätter de i jorden annars då???????

//Udde

Mina pelargonfrön (mest P. inodorum) låter jag ligga i en liten bytta med varmt vatten som får stå på elementet över en natt. Sedan sår jag dem i en kruka på fönsterbrädan med plast över (inte helt tätt), över ett element så att de får undervärme. Då gror de efter ungefär en vecka.

Olle
Samsara
När pelargonerna är lite större tycker dom inte om att få värme underifrån. Om man har riktigt otur kan Black Legs komma, vilket hände mig förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon