Full version: Ogräs med ny jord.
Plantan
[IMG]http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid=657&uuid=plantan[/IMG
Hej Vad är detta för hemskt ogräs.(se länken) Vi köpte flera kubik trädgårdsjord i våras (ogärsfri trodde vi) som vi tänkte ha tilll en ny fin häck. När vi skulle köpa häckplantorna sade de på plantskolan att säsongen var över och vi fick åtekomma til hösten i stället. Hela sommaren har vi kämpat föra att hålla ogräset i schack tills hösten Över allt växer detta ogräs upp. Det blir nästan två meter högt och växer med en rasande fart.
Vad ska vi göra för att bli av med det?
Vi har även kämpat hårt för att bli av med en vresrosrabatt också. Vi vill anlägga ett stenparti där i stället. Och dessa "terminator" -rosor bara återuppstår hela tiden
Hela detta första år med trädgård har blivit en stor besvikelse på grund av detta. Av all möda har det bara blivit fult dyrt och tråkigt i stället för kul och vackert. Jag sådde också backtimjan på ett stort parti. Där kom det upp fula gula blommor i stället. Mina fröpåsar hade väl blivit felmärkta antar jag. En klematisbuske jag köpte tvärdog.
Okunskap och Otur är väl ingen bra kombination antar jag.
Jag får väl lära mig av mina misstag och ta nya tag till nästa år. []Mitt fotoalbum på odla
nilla
Ser ut som jättebalsamin. Se tråd om den under småprat.

Jag tror att det är att rycka som gäller, och att rycka innan dom hinner gå i frö.

Gunilla
Berith
Njaeä, tror inte det är jättebalsamin unsure.gif men vet inte vad det är. Blommorna ser inte ut som balsaminens.
Eva i Skåne
Vilken otur du haft i nybörjarivern unsure.gif . Stackare. Sånt kan knäcka ett spirande intresse, men ge inte upp wub.gif. Snart är det dags att sätta häckplantorna och allt kommer inte fortsätta vara så motigt som denna säsongen.
Lycka till med häcken och annan nyplantering wub.gif wub.gif wub.gif

PS. Tyvärr vet jag inte vad ogräset heter.
Hasse_h
"terminator" -rosor ... ohmy.gif laugh.gif rolleyes.gif
Känner igen liknelsen från min kamp med grannens vresrosbuskage som attackerar mina vinbär...
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att ogräset ser ut som någon pilört.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/p...si/perslap.html
Hannele
Pilört används i fina rabatter, har jag sett. wub.gif
Smaksak, om man tycker Persicaria är 'ogräs'...?
nilla
Pilört tror jag det är som har dykt upp hos mej, den vårdar jag - tycker den är jättefin.

Fast två meter hög, kan den verkligen bli så stor? Kanske "Plantan" har råkat ut för en mutation? King-Kong Pilört rolleyes.gif

Gunilla
Plantan
Tack alla som svarat wub.gif . Jag känner redan att det kommer att bli bättre säsong nästa år. Man får se det i från den ljusa sidan. Jag behöver inte gå på något gym den närmsta tiden. -Att bekämpa vresrosor och vad det nu är ger fina biceps biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon