Agnez
Som rubriken lyder vill jag ha ett recept som verkligen gör att potatisgratängen blir krämig. <jag misslyckas alltid med detta.

Agnez thanks.gif
Whiskuchi
Jag använder alltid mjölig potatis och vispgrädde (och steker potatisen i smör innan jag lägger den i ugnsfasta formen - den är inte nyttig direkt, min gratäng). Vet att många kokar potatisen i mjölk också..
LadyG
Såhär gör jag, ungefär:

Ingredienser:
0,8 kg potatis
2 st gul lökar
0,5 l mjölk
1 tsk salt
4 krm svartpeppar, malen
lagrad, riven ost
ev pressad vitlök

Tillagning:

1. Skala potatisen och löken och skär dem i tunna skivor. Koka upp mjölken med kryddorna och lägg i det skivade. Låt koka ca 10 minuter – akta så det inte bränn vid!

2. Häll blandningen i en smord ugnssäker form och strö över osten. Grädda i 225°C varm ugn i minst 20-25 minuter.

Mjölken kan med fördel bytas ut mot matlagningsgrädde helt eller delvis.
skogstroll
ja det blir potatis varvat med grädde (hm rätt mycket), vitlök, svartpeppar o salt innocent.gif brukar ha gratängost o mozzarella ovanpå. kan även bli lite smörklickar om det är riktigt illa
Felicia
Jag varvar potatisen med vitlök, riven ost, salt och vitpeppar. Sen på med mycket vispgrädde. Kollar mot slutet så det inte ser torrt ut för då får man sopa dit mera grädde. Ingen bantarmat precis crazy.gif
glassica
Jag brukar använda vispgrädde, Kavli Mildost och riven ost.....
Riktig fettbomb, men gott är det!!!!! biggrin.gif
Gåsis
Jag gör oftast min gratin som LadyG men ibland är det mer bråttom. Då kokar jag helt enkelt skivad potatis i vatten samtidigt som jag gör någon slags vitsås, alltså en redd sås, med ost och vitlök. Varva purjolök eller lök och den nästan klara potatisen, slå över vitsåsen och max tio minuter i ugn. Den blir krämig och god men är framför allt jättesnabb att göra.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Vi brukar koka den skivade alt. tärnade potatisen(mjölig sort) med mjölk. När det krämar sig i kastrullen typ åt stuvad potatishållet, slår man det bara i en form, river på ost och gratinerar.
Margith
Är det verkligen ingen som kör min variant? g.gif I mikron??

Ta ditt vanliga recept som blir lagom för 3 dl grädde. Gör likadant men använd bara 2 dl grädde.
Sätt gladpack över formen (=glasform, annars fastnar inte gladpacken) Hacka massor av hål i gladpacken med en tandpetare. Kör i micron på max effekt i 10 minuter. Passa så att det inte kokar över!
Ta bort gladpacken, rör om och kör 10 minuter till på max effekt.

Klart! Potatisgratängen är perfekt krämig.

Men koktiden och mängden grädde beror lite på vilken potatissort du använder. För mandelpotatis är 2 x 10 minuter lite för mycket och mandelpotatis är så torr att jag brukar tillsätta ½ dl grädde efter jag tagit bort gladpacket tongue.gif

Kan väl tillägga att ströbröd och ost tycker inte jag hör hemma i en potatisgratäng.
Potatis, lök, grädde, vitlök (och ev en liten palsternacka) det tycker jag är kanongott.

LadyG
Jag glömde muskotnöten! Ibland river jag ner lite muskotnöt istället för att ta pressad vitlök, det bir också väldigt gott. Däremot är jag skeptisk till att kombinera de båda, det har jag iaf inte vågat testa än smile.gif
sollis
Potatissallad ca:20 port

3-3,5 kg kokt potais
1,2 kg majonäs
2 gula lökar
0,5 l filmjölk ev hälften creme fraice
2 msk vinäger
2 msk senap
1 dl strösocker
Grovmalen svartpeppar
salt
Bettis
Jag varvar mjölig potatis, lök och massor av vitlök toppar med riven ost, häller på gräddmjölk (mest grädde), kör in i ugnen på 200g och när det börjar puttra sänker jag till ca 150g så får den stå där och gotta sig, ibland har jag på några smörklickar också mmmmmmmmmm så gott giggle.gif
skogstroll
CITAT (Margith @ 28-04-2008, 17:03) *
Kan väl tillägga att ströbröd och ost tycker inte jag hör hemma i en potatisgratäng.

Ströbröd har jag nog inte haft i en gratäng men ost vill jag nog inte va utan
Netha
Min potatisgratäng har jag inga mått på, förutom grädden, som jag har 6 dl i
till en form som mäter 28 x 18 cm ... tre lager potatis.

Skalad, tunt skivad, (helst mjölig sort) potatis
tunt skivad purjolök
vispgrädde el. mellangrädde
salt + ev svartpeppar

Ibland har jag riven ost överst ... oftast inte.

Gräddar i ugn 225° 15 min, minskar sedan till 175° i 60 min.

Krämig och god. tummenupp.gif
sollis
CITAT (sollis @ 30-04-2008, 14:48) *
Potatissallad ca:20 port

3-3,5 kg kokt potais
1,2 kg majonäs
2 gula lökar
0,5 l filmjölk ev hälften creme fraice
2 msk vinäger
2 msk senap
1 dl strösocker
Grovmalen svartpeppar
salt

Ursäkta det blev en potatissalla istället för gratäng .Men den är också krämig
*Nena*
Finns ju redan massor av härliga recept här, men här är min variant som fick jag idéen till på baksidan av en påse med Creamy cheez dip från OLW.

Fransk cheez potatisgratäng (4 portioner)

1 kg skalad potatis
2,5 dl grädde
4 dl mjölk
1-2 finhackade vitlöksklyftor
salt
peppar
1 påse (24 g) Creamy cheez dip (OLW)
2 dl riven ost

Skär potatisen i tunna skivor. Värm grädde och mjölk med vitlöken, salt och peppar i en rymlig kastrull.

Lägg i potatisen. Koka på svag värme tills potatisen blivit mjuk, ca 25 minuter. Rör då och då. Blanda i cheez dipen.

Häll potatisblandningen i en ugnssäker form. Strö över 2 dl riven ost och gratinera i 40 minuter i ugnen på 175 grader.

LadyG
Det lät annorlunda med dippulver i såsen, blir det ostsmak av den?
MrsVain
Det viktiga är att se till potatisen inte är för tjock, jag har ett jätte bra "rivjärn" från Tupperware, Bake to basic tror jag det är som man river lövtunna potatis skivor, och så har jag klart lök i. Men sen brukar jag göra som en lasange liksom, inte med varm ostsås, men att man varvar liksom. Då har jag cremefraishe och matlagningsgrädde, massa riven ost, parmesan, mkt vitlök, salt, vit,svart och rosépeppar, paprikapulver. pepparrot! lite senap. och rör ihop allt utom potatisen i en bunke och sen får de idka älskog i ungsformen smile.gif Det skall vara kladdigt liksom. Sen kör jag det i ugnen med folie på, sen mot slutet tar jag av folien och öser på grillfunktionen. Blir alltid super gott....tror det är allt jag har....lagar aldrig mat efter recept....kan ha missat ngt, Ja! persilja!! Har aldrigt tänkt på att koka potatisen innan...Men jag tror att mkt ligger i de tunna skivorna! tidiager när jag använde kortsidan på rivjärnet eller kniv, blev det inget vidare .

Och nä ovanstående är inte så nyttigt heller, men väldigt gott!

och MM Mozarella är nog mkt gott och ha på!Ska lägga det på minnet !
*Nena*
angående dippulvret i....

Jag kan inte riktigt påstå att det blev ostsmak direkt av den, men visst blev det en speciell smak. (gott, men passar kanske inte så bra...)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon