Alexander-VG-zon3
27-04-2008, 21:58
hej hej
kom och funderade över lite väder tankar i öst och väst .
man hör ju oftast att dom pratar om pålandsvind i öst ,, vad menas med det egentligen ??
och varför är våren kall och lång i syd-öst ?? och medans sommaren i öst sverige är het och torr ,, medans våren i väst är varm och sommaren sval och mer regning ??
nederbörden är väl oftast att fronterna kommer in i väst och släpper det över land ,, så då i öst och i norrland hamnar väl då lite i regnskugga .
nån som vet svaren ??
Myosotis
27-04-2008, 22:13
Pålandsvind, oavsett på vilken kust, uppstår när luften över land stiger uppåt då solen värmt upp marken. Luftmassorna över havet dras då mot land. Att våren skulle vara olika på olika kuster har jag inte hört, kan du berätta mer om det? När det gäller sommaren kan jag tänka mig att det hänger ihop med huvudvindriktningen väst. Svalare och fuktigare luft från havet blåser in över västkusten, medan ostkusten får varm och torr inlandsluft över sig. Skillnaden mellan inland och kustnära är ju fascinerande så här års, jag hade -6,8° häromdagen här i Skånes "inland", och då är det ändå egentligen inte långt till kusten på tre håll.
Alexander-VG-zon3
27-04-2008, 22:23
men både gotland och stockholmsskärgård och ostkusten har ju en rätt så sval och kall vår . medan inlandet och väst har en varm vår . brukar det inte vara så ??
tycker dom brukar visa så på vädret varje vår .
men vad gör pålandsvinden för skillnad i vädret ??
dom säger ju oftast på vädret med pålandsvind lägre temperatur vid ostkusten .
Under kalla delen av året så värmer havet luften, på sommaren kyler havet luften. Det finns många roliga fenomen med kustvindar, men, nu måste jag verkligen tvinga mig i säng. Kanske tar jag fram min kursbok i "Moln och väder" senare i veckan, det är en rolig kurs som kan rekommenderas förresten.
DragonLady
27-04-2008, 23:52
Dessutom ligger vi på västkusten närmare golfströmmen som ger oss varmare vatten än på ostkusten.
Lemonne
28-04-2008, 04:22
Det småländska höglandet skyddar oss här i östra småland från de lågtryck som kommer västerifrån. Det är oftast väldigt torra vårar här, men det är kallt då det i regel blåser nordostligt på vårkanten och dessa vindar kyls ned av havet. Det är väldigt blåsigt vid kusterna! Fast väldigt, väldigt varmt där det är lä.
DragonLady
28-04-2008, 10:27
Måste bara inflika att det just nu här utanför gbg.. vid vattnet är 18,2 grader varmt
Halvmulet men uppehåll..
Skickar massor av värmetankar till snön i norr till er som väntar på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.