hippo
Jag köpte en vindruva 'Zilga' förra året, som i vinter fått stå i växthuset, eftersom jag inte kunnat bestämma mig för var den ska planteras. Men nu har jag äntligen bestämt mig rolleyes.gif och nu undrar jag när det är dags att få ner den i jorden. Den har växt väldigt mycket i vår och har flera små "klasar". Känns som om den längtar efter lite större plats för sina rötter, så jag skulle vilja plantera den rätt snart, men det kanske är lite tidigt..? confused.gif
Bor i zon 2 och den ska planteras mot en "fri spaljé" (ingen vägg) i soligt läge. Har införskaffat rhododendron-jord, för jag har för mig att den skulle ha det. Alla tips är välkomna!
Rosmarin
Hej!

Rhododendronjord undrar jag om det är så lyckat för en vinranka. Den jorden är ju sur, och vin vill ha mycket kalk tror jag. Det beror ju säkert på druvsorten också förstås. Jag bor i Bourgogne, i Pouilly Fumé- distriktet och jorden här är mycket rik på kalk, lera och kvarts.

Det som är viktigt när du planterar en vinranka är att rötterna kan söka sig VÄLDIGT djupt. Rankan hittar själv den mängd vatten och näring som den behöver om den bara kan utveckla sina så djupt som möjligt. Du behöver inte vattna den när den väl har utvecklat sitt rotsystem och får på det viset sötare druvor. (Sockret i druvorna späds ut om det t.ex är en väldigt regnig sommar.)

Lycka till!
Lady Hamilton
Jag har en Zilga och den är planterad i 'snål-mager' jord men växer hur mycket som hellst varje år
(Vinrankan finns i ett av mina album)
Om det går att gräva i jorden (bor själv i zon 4-5 och tjälen har gått ur marken i min trädgård) så kan du plantera ner din ranka redan nu. Den mår bättre ner grävd än att rötterna måste trängas i en kruka
RibesRubusVitis
Det är alltså skillnad på vin och vin. Just "Zilga" är en baltisk staketdruva (dvs. amerikansk labrusca) och vill GÄRNA ha lite surare rhododendronjord utan kalk. Europeiska vinifera (som i Bourgogne) trivs bäst däremot i basisk jord.
hippo
Tack för svaren! thanks.gif
Då planterar jag den i rhododendronjord. Behöver jag gräva väldigt djupt mån tro?? confused.gif
Lady Hamilton: Din vindruva var ju jätte fin!! wub.gif Hoppas min kommer att trivas, även om den inte kommer att växa mot nån vägg. rolleyes.gif
Rosmarin
Jag tror inte att du behöver gräva så djupt nödvändigtvis, om det bara är jord under planteringsplatsen. Huvudsaken är ju att rötterna kan tränga sig nedåt. Dvs att det inte är berggrund eller betong eller ngt annat ogenomträngligt material djupare ner i marken.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon