Hej. Jag har en rätt stor och brant slänt ner mot en väg och min garageuppfart som jag vill plantera en del buskar i . Ligger i typ nordvästlig riktning med sol halva dagen. Slänten kan delas in i två delar om 10*4m + 4*3m (längd*bredd), ganska många kvm alltså.
Har funderat och tittat på en mängd lägre (max 1-1,5m) marktäckande buskar som typ brudspirea, rosenspirea, gulbrokig benved, silverbuske osv. Lägre buskar som breder ut sig lite i slänten och förhoppningsvis klarar lite torrare förhållanden. Tänkte varva 3-4 olika sorter för lite variation. Sen jag så/plantera lite annat mellan buskagen, framförallt i den mindre slänten där jag har entretrappen, men det får bli en senare fråga.
Är ny på trädgårdar så jag tar gärna lättskötta förslag att starta med. På grund av slänternas storlek tänkte jag inte heller plantera de dyraste alternativen eftersom de krävs ett par plantor för att täcka lite yta.
Tacksam för förslag, tips å råd.
Du har bra idéer redan, även om de lättodlade buskar du nämner kanske inte i första hand är marktäckande. De kryper alltså inte fram och täcker marken, men när de växer upp täcker de naturligtvis marken till viss del...
Antar att du bor i någon mellanzon 2, 3 eller 4? Är slänten schaktad eller har du bra jordlager i den?
Antar också att den funktion slänten har inte är att skapa vind- eller insynsskydd och inte att kunna vistas, sitta, gå eller odla ätbart i den.
Men jordgubbar som växer och revar sig i kanten av slänten, den med mest sol är väl inte helt fel? Billigt att föröka också om du köper revande sorter. Iris är en perenn som gillar att ha knölen, roten, i ytan och som klarar torka bra och är lätta att föröka.
Rosa rugosa är en härlig rosbuske som finns i alla möjliga variationer numera och som ger fin doft och blom länge under sommaren. Går att köpa barrotade och går att föröka genom delning.
En slänt som består endast av buskar med höjdvariation på en halvmeter eller så kan se lite trist ut. Kanske sätta en eller två rönnar eller andra mellanstora, tåliga träd bland buskagen?
Hannele
19-08-2003, 09:51
Vi har en brant slänt, ca 60°, som jag kallar för azaleabacken;
nio olika färgers azaleor blommar gôrfint på våren! De har även fina höstfärger.
Nu har jag lagt plast på backen, det ska ligga där ett par år.
Jag fundera på nåt marktäckande; murgröna eller klätterhortensia mellan azalean?Åj, det där var
dyrt förslag; själv samlade jag azaleor
under flera år, i början bara
en per år.
Ibland fick jag någon som födlsedagspresent... jag har inte bråttom.
Kolla diskussionen under 'Björk och ek och annat, i syrenhäcken',
där finns massa fina gratis-förslag av sly:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c79fe232684bbc0