hur gör ni för att skydda små barn från dammen, det måste väl finnas flera än vi med små barnbarn som gillar vatten och fiskar, måste kanska fylla igen dammen, det är en evig rädsla
Lena zon 4
ingrids
28-04-2008, 08:58
Detta har diskuterats tidigare på odla - rekommenderar denna ingående tråd:
http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t2473.html
Jag har läst allt men det finns inget tips av värde, tyvärr. Armeringsjärn är det enda som rekas och det är inte bra, och staket finns ju, men passar inte hos oss. Det tipsas t.ex om granngården, jag har ringt dem och de har kollat, har inget, tips fanns oxå om Naturskyddföreningens hemsida, har kollat finns inget där heller om de som tipsat läser detta så hör av er, konstigt att de som säljer dammdukar och dammar inte kan erbjuda en lösning som är bra, kanske en affärside
MVH Lena zon 4
Vi köpte en kolonistuga för snart ett år sedan som har damm. Vår dotter var då ett år och vi var i samma sits som du, och funderade på att ta bort dammen eller sätta staket. Det slutade med att vi ville ha dammen kvar och jag har satt armeringsjärna runt hela dammen som staketstolpar och sedan har jag satt 90 cm högt trädgårdsnät runt hela dammen. Det har funkat utmärkt för oss, och dammen skyms inte heller som det skulle gjort med ett vanligt staket. Om du vill ha bilder på hur det ser ut kan jag maila det till dig. Vi är mycket glada att vi behöll dammen!
rahmat2
28-04-2008, 14:24
Hej Alice
Det bästa förslaget hitills, det tycker ju jag oxå att det blir fult med vanligt staket, låter jättebra med staket av armeringsjärn du får jättegärna maila bilder till mig, ser fram emot det
MVH Lena
Hej igen Lena,
Här är ett par bilder på nätet (som är köpt på Harald Nyborg). Nätet har jag fäst fast i järnen med ståltråd. Järnen är 2 meter långa och jag har slagit ner dom 1.10 i marken (vilket kanske är lite överdrivet, men dom sitter!).
Hade jag gjort det en gång till hade jag valt något kraftigare armeringsjärn, då det är lite svajigt, om nåt barn står och lutar sig. Jag hade nog också satt armeringsjärnen lite tätare. Tror det är ca 2 meter emellan dom nu. Annars är jag mycket nöjd. Hoppas detta kan funka för dig också.
//Alice

Hej igen Alice och tack för bilderna, det ser ju väldigt bra ut både snyggt och det funkar ju utmärkt barnen kan se men inte nå, behöver inte passa och vara rädd hela tiden, föräldrarna törs ju knappt lämna barnen här utan att vara oroliga OCH det är dessutom snyggt, det blir nog sånt här oxå, ska maila bilder när det är klart, det tar nog ett tag för vi håller på att göra om dammen eftersom den inte var bra förut, det ska läggas skiffer och singel runt kanterna
MVH
Lena
Ja, skicka gärna bilder när det är klart, och lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.