|
ingrids
28-04-2008, 08:41
Lillkillen lyckades gå helt mot strömmen och tappa aptiten efter kastreringen (ingen aning hur det gick till). Vet också hur lätt det är att bli orolig, skämma bort och sedan ha en katt som bara äter rå torsk eller någon annan form av ätstörning. Jag har därför hållit mig lugn och haft ett öga på hullet snarare än matskålen. I går gav jag upp - inte för att kisse är mager utan för att jag till slut inte kunde låta bli att oroa mig. På djuraffären, där de tydligen har stor erfarenhet att kinkiga kissar, tipsade de om att Royal Canin brukar passa de kräsna typerna (hittills har han gått på Hill's). Nu har det lilla djuret aptiten tillbaka och, vilket visade sig i morse, överskottseneregi
Eftersom jag har problem med att ena katten äter för mkt kanske jag skall byta från royal canin till hills i stället Ja ibland är det lätt att oroa sig mer än nödvändigt, men bättre det än folk som inte bryr sig övehuvudtaget.
ingrids
28-04-2008, 09:26
Tja varför inte ... men din glupskisk kanske gillar Hills ännu mer Nä - det här med katter och ätande är inte helt lätt. Katter som äter för mycket, som din, är ju alltid ett elände när man har två. Jag misstänkte mig för att kunna bli en hönsmammig matte, och det har delvis besannats. Tänker mig att jag lugnar ner mig vareftersom jag och kisse blir varma i kläderna med varandra
Jag har dessutom 3 katter, och de har ingen lust att äta samtidigt så man kan ha koll på dem heller. Sen vågar jag inte byta foder eftersom det glupska damen är väldigt känslig i magen och det är få foder som passar henne, men konstigt nog är hon väldigt kräsen. Inget fel på att var hönsmamma  Jag är själv bedrövlig, och springer till veterinär heller en gång för mycket än en gång för lite, tack och lov för försäkringar! En sak jag däremot är bra på är att inte ge mina småttingar gottigottgott i tid och otid. Skämmer hellre bort dem med kärlek än med godis.
DragonLady
28-04-2008, 09:45
Ja det är inte lätt att inte oroa sig. Jag har det problemet att en katt är normalviktig o den andra är överviktig. Försöker på alla möjliga sätt aktivera katterna (utekatter) samt inte lägga fram för mycket mat. Det som är kruxet är att jag inte tycker att han äter mycket alls... undrar om han har nån gammal tant som han går o smörar hos..
ingrids
28-04-2008, 10:05
Det är inte omöjligt att han hittat sig en gammal tant - vår hankatt hemma på landet gjorde så. En granndam började prata om den vita vildkatten hon matade ... Och syrrans katt har kommit hem och luktat strömming. Ingen av de kissarna såg magra eller minsta ynkliga ut (om de nu inte gjorde sig till), och jag undrar lite hur folk tänker som matar katter. Tar de reda på först om det är en vildkatt eller börjar de liksom bara ??
Man ska ju inte mata katter hursom helst, den som matar en katt räknas som ägare och har samma ansvar som alla katt ägare, se till att den får mat, vatten, vetrinärvård osv, om de inte uppfylls kan man få böta. Det enda katt jag mattat som inte var min från börjar var detta åbäke som flyttade in på vår altan. MaryP8300013.JPG Så här så här Mary ut när hon dök upp första gången, men eftersom hon är långhårig kan man inte riktigt se hur mager hon faktiskt är. Man kunde känna varända ben i kroppen. Nu ser hon ut så här. Lite skillnad... Mary född 1996
Solstorm
28-04-2008, 10:35
Vackra, vackra Mary. En sådan praktkatt!
DragonLady
28-04-2008, 13:22
Ja det var skillnad det.. stackars liten. Vacker är hon minsann, fin teckning. Man kan ju inte låta bli o undra var hon kom ifrån
Jag vet faktisk vart hon kom från, hennes ursprungliga ägare dog tyvärr. Så hon kom till några som bodde ca 10 m bort från oss och som inte alls brydde sig om sina katter(annars hade hon ju knappast sett ut som hon gjorde). De kom och hämta henne några efter vi tog in henne och annonserat efter ägarna, men efter en halvtimme sprang hon hit igen. Så det slutade med att de tänkte avliva henne, men vi tog hand om henne. Ett riktigt kap om jag får säga det själv, helt underbar katt som buffar och pussas. Hon har aldrig ställt till med problem. Tycker hon är vacker men ser ut som en tvättbjörn eller bandit med det svarta under ögonen
skogstroll
28-04-2008, 13:48
tog också hand om en liten kisseflicka hon var nog övergiven. nu äter hon helst pussi med kyckling hmmm... i alla fall så känns det tyvärr inte så poppis hos grannarna att hon går omkring  vilket jag iofs kan förstå men det var ju inte direkt planerat
DragonLady
28-04-2008, 18:48
CITAT (Anic @ 28-04-2008, 14:31)  Jag vet faktisk vart hon kom från, hennes ursprungliga ägare dog tyvärr. Så hon kom till några som bodde ca 10 m bort från oss och som inte alls brydde sig om sina katter(annars hade hon ju knappast sett ut som hon gjorde). De kom och hämta henne några efter vi tog in henne och annonserat efter ägarna, men efter en halvtimme sprang hon hit igen. Så det slutade med att de tänkte avliva henne, men vi tog hand om henne. Ett riktigt kap om jag får säga det själv, helt underbar katt som buffar och pussas. Hon har aldrig ställt till med problem. Tycker hon är vacker men ser ut som en tvättbjörn eller bandit med det svarta under ögonen  Ja sådana borde det vara skottpengar på Skönt iaf. att du vet var hon kom ifrån.. så det inte är någon som letar o saknar henne. Ja henne e det nog lätt o förälska sig i.. vacker o mystisk dam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|