Eva-Helene
Husse ska resa bort och kan inte ta hunden med sig. Jag ska ta hand om vovven och behöver få råd om vad ni tror/vet blir bäst för hunden. Alternativen är: att vara på hemmaplan och inom sitt revir (och leta husse?), eller att vara hos mig och utforska ett relativt nytt område? Hunden ifråga är en hanne som har ett lugnt temperament, trygg, självsäker och lydig (för det mesta...litegrann testar han mig och vilka gränser som gäller). Tacksam att få höra vad andra hundvana säger.
Betty
Om alternativet "att vara på hemmaplan" innebär att vara ensam hemma och bara få tillsyn vid rastning och utfodring så tycker jag att du ska ha hunden hos dig, att vara ensam hemma hela tiden gör ingen jycke glad. Hur länge blir husse borta? Vad är det för ras och ålder på hunden?
Eva-Helene
CITAT (Betty @ 28-04-2008, 10:16) *
Om alternativet "att vara på hemmaplan" innebär att vara ensam hemma och bara få tillsyn vid rastning och utfodring så tycker jag att du ska ha hunden hos dig, att vara ensam hemma hela tiden gör ingen jycke glad. Hur länge blir husse borta? Vad är det för ras och ålder på hunden?

Vid aternativet att vara på hemmaplan så kommer jag att tillfälligt bo där med honom, så oavsett vart han är så får han lika mycket sällskap och omvårdnad som när husse är hemma. Husse blir borta i 2 veckor crying.gif (nån som räknat ut att det är hjärtevännens vovve?). Hunden är en lapphund - labrador/schäfer som är 13 månader gammal. (bild finns i mitt ena album)
Cockaby
Hej

Nu verkar hunden vara som hundar är mest, dvs inte alltför bunden till sin husse så jag tror inte det kommer vara några problem oavsett vad ni väljer. Själv har jag en cockerspaniel som är ganska mattekär och kan reagera väldigt olika beroende på hur man gör när man har hundvakt.

Det allra bästa för vår del är att vi lämnar henne hemma precis som vi brukar göra när vi går till jobbet etc och sen har hundvakten nyckel och hämtar hunden en stund senare. Då tycker hon att det är helt ok.

Näst bästa är att vi lämnar av hunden hemma hos hundvakten.

Allra sämst är om hundvakten hämtar hunden hemma hos mig när jag är hemma och likaså att hundvakten vaktar hunden hemma hos mig. I första fallet så blir det en separationsångest att gå med en "främmande" människa bort från mig och i båda fallen så blir resultatet att hon bara ligger på dörrmattan och väntar på mig. Min brorsa vägrar numera att vara hundvakt hemma hos mig för hon visar sig inte ens för att tigga mat när han äter.

Men sen har jag varit hundvakt åt min brors hundar och de är lika glada för vem som än är hemma med dem och ligger inte alls och väntar på att husse ska komma hem utan de är lika nöjda med att ha mig i huset.

Eftersom du inte skriver nåt om att hunden är extra hussekär så tror jag inte att det är särskilt känsligt i det här fallet. Då skulle du redan ha märkt det. Så jag hade helt enkelt gått efter vad som är bekvämast för din del, för hundens del spelar det nog ingen större roll.
Tosan
JAg tror du ska gå på din egen (och husses) magkänsla. Hunden är väl ganska bekant med ditt hem åxå och skulle säkert inte ha nåt emot att va hos dig. Sen kan hunden säkert bli lite orolig första dagarna oavsett var ni är och då är nästan frågan var du själv skulle va lugnare...
Eva-Helene
CITAT (Tosan @ 28-04-2008, 11:35) *
JAg tror du ska gå på din egen (och husses) magkänsla. Hunden är väl ganska bekant med ditt hem åxå och skulle säkert inte ha nåt emot att va hos dig. Sen kan hunden säkert bli lite orolig första dagarna oavsett var ni är och då är nästan frågan var du själv skulle va lugnare...

Ja, jag trivs ju alldeles ypperligt i Lule, men jag har ju alla mina "telningar" (142 palettblad + några paprikaplantor och tomatplantoroch några sådder... o.s.v. o.s.v.).........................................................................
..........
*Ulrica*
Det smartaste är ju att vara öppen för båda möjligheterna. Börja med den varianten som känns mest bekväm för dej själv och blir det problem så kan du prova den andra varianten. Det ska nog gå bra! Hunden är ju van vid dej!

Vår hund har varit på hundpensionat när husse var borta (innan jag kom in i bilden) och det gick jättebra! Han kan ju få lite extra mental stimulans för att förekomma stress.
Tosan
CITAT (Eva-Helene @ 28-04-2008, 11:40) *
Ja, jag trivs ju alldeles ypperligt i Lule, men jag har ju alla mina "telningar" (142 palettblad + några paprikaplantor och tomatplantoroch några sådder... o.s.v. o.s.v.).........................................................................
..........

giggle.gif Ja, jag tror nog du känner dig mycket lugnare hemma.. Testa med det, om du och husse tror att det kan funka... Som sagt, du kan ju faktiskt ta med dig jycken upp till Luleå om det blir knas.
Heda
Hundar är anpassningsbara, det ligger i deras natur...för överlevnad. Nu är det ju naturligtvis olika från hund till hund hur de reagerar men jag tror att det är skönast för er bådas om ni bor hemma hos dig...

Annars ska ju du gå och oroa dig för telningarna !! smile.gif Dessutom är det alltid nyttigt och roligt med nya miljöer och nya promenadvägar!! Alla hundar mår bra av stimulans! Var med på att han kan vara lite extra vaktig, dvs vakta dig, när husse inte är hemma.

Sådana är våra hundar (de var husses innan jag kom in i bilden), jag kämpar för att få lika hög rang som husse men Stina (Labradordam)tycker fortfarande att matte måste skyddas lite extra när husse inte är hemma. Tex mot grävlingar när vi går "kvällskissen", är husse med bryr hon sig knappt, när det bara är jag blir hon arg som ett bi och morrar och ryter!! "Bort dumma grävling!!! ranting.gif " Stackars lilla ynkliga matte måste skyddas....jag blir irriterad...såå ynklig är jag inte!!
Eva-Helene
Vi har blivit kvar i husses lägenhet. Väntar på ett viktigt brev - som skulle ha kommit i god tid innan hjärtevännen åkte iväg, hade han blivit lovad! När brevet kommit och allt omkring det har ordnats så får jag se om jag stannar ett tag till eller ej. Beror lite på hur länge han blir borta också, han har öppen returbiljett. Vovven lyder mig väldigt bra - nästan bättre än han lyder husse, förvånande nog! Man kanske har lite pondus ändå?! happy.gif
Betty
Härligt att höra att det går bra! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon