Full version: Rosornas krig
gudrun manell
Att den vita rosen i släkten Yorks vapen är en albaros är nog alla överens om. Däremot råder det delade meningar om VILKEN albaros det rör sig om. R. x alba 'Suaveolens' ('Semiplena') nämns ofta och har dessutom det synonyma namnet 'The White Rose of York'. Andra menar att det istället är R. x alba 'Simplex' och dessutom finns det rosexperter som håller på att det är vildrosen Rosa arvensis som fungerat som förlaga till vapenrosen.
Som så ofta i rosvärlden vet man inte säkert. Verkar trevlig idé att ha både den röda rosen i Lancasters vapen (anses oftast vara R. gallica 'Officinalis') och den vita rosen i Yorks vapen tillsammans i rabatten. 'Suaveolens' (Semiplena') är lättast att få tag i. Varför inte också matcha med damascenerrosen 'York and Lancaster'? På onsdag ska jag åka till Anderslöv och titta till mina rosor. Eftersom jag brutit höften har jag varit borta från dem sedan februari. Det blir ett kärt återseende. Hoppas jag. Gudrun
Dag
Jeg er også facinert av rosenes historie. Ingen annen plantegruppe har en slik spennende historie som rosene.
Historien gjør rosene enda mere verdt å dyrke.
Rosa Richardii, f.eks. er en meget viktig rose historisk sett.
Men The White Rose of York, trodde jeg var alba Maxima. I alle falle er det mange som hevder så. Men det kan jo også være Suavolens, selvfølgelig.
Til og med i 1. verdenskrig, ble disse rosene et symbol for de engelske soldatene som kjempet i Frankrike. "They win or die who wear The Red Rose of Lancaster" (Noe sånt)
Dag
AnnammA
Den engelska myskroshybriden "Pax" är en ros skapad att fira freden efter 1:a världskriget. "Fira freden genom att plantera en rabatt med Pax" var Pembertons budskap till kunderna 1918.
"Ghislaine de Féligonde" är också en ros som minner om 1:a världskriget.Rosen har fått namn efter en kvinna, som med sitt eget liv som insats, gavs sig in i stridselden mellan två fronter, och räddade livet på sin allvarligt skadade make.
Ja, det finns mycket intressant kring rosor och deras historia och namn, tycker jag!
Kajsa
Alba Maxima " White Rose of York " ålder okänd.
Köpte denna ros förra veckan för ett lite svårare läge i trädgården, ca 4 tim. sol, mager jord och hoppas den ska bli 2 m med åren, det verkar inte vara någon pjoskigare ros, härdig, vackra blommor osv.
Dag
Og så dufter den så herlig!
Dette er min favoritt blant albaene.
Den blir over 2 meter hos meg i sone 4-5
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon