PandaBoy
28-04-2008, 10:03
Jag är precis nybörjare av växthusodling, köpte en villa för fyra år sedan där det var ett stort fint växthus på baksidan av garaget, mot väggen och mot söder. Det är ett dubbelgarage så det är ett riktigt stort växthus. För att inte ta mig vatten över huvudet så har jag bara gjort i ordning ena sidan av landet. Där jag har tänkt sätta tomatplantor. Fick även en vindruvranka i present som jag skall sätta ner i samma land. Min fråga, vad skall jag gödsla med. Jag vill verkligen ha tomater i år. Hade även varit kul om vindruvorna hade tagit sig ordenltligt och börjat klänga inne i växthuset. Tacksam för svar.
PandaBoy
Hej
Jag vill säga i växthus använder vi I växthuset använder vi en kombination av naturligt gödsel och konstgödsel.
Lycka till, H: Bassam
PandaBoy
29-04-2008, 06:54
Med naturligt gödsel menar du alltså typ hönsgödsel, kogödsel mm
PandaBoy
Hej
Jag vill säga det är vad menar jag, naturligt gödsel betyder som du skrev . kogödsel, hönsgödsel, stallgödsel, fågelgödsel.
Lycka till, H:Bassam
Jag lägger bara på ett ca 5 cm tjockt lager gräsklipp ett par ggr under maj-jul.
Tomaterna växer så det knakar.....
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2008, 08:02
Jag använder gräsklipp jag med + lite hönsgödsel, nässelvatten + SM3 efter hur plantorna ser ut.
skogstroll
30-04-2008, 08:16
jag använder kompost, hästgödsel, hönsgödsel
Hej
Jag vill säga finns olika flyttande näring i affären just nu, ibland de skriver att det är passar till blommor på andra burk eller back står till Rodonderon och vidare, på innehåller står N P K 23 19 7, det betyder att det är back har 23 procent N och 19 procent p och 7 procent K, för tomater kan du välja back som har N P K 7 23 .
Lycka till, H: Bassam
berrabus
01-05-2008, 01:27
Hej!
Vad menar du med back? Är det ett märke på gödning?
Du talar om NPK till tomater.. Menar du då N-7 P-2 K-3 ?
Mvh
Berrabus
PandaBoy
06-05-2008, 08:16
Tack för alla tips, nu skall här gödslas.
PandaBoy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.