Överbölingen
Hälsning från ungefär mitt i Sverige

Detta märkliga land, som trots relativt korta avstånd, visar upp ett så varierat landskap och så många växtzoner. Som exempel: Sundsvall zon 4 och fläckvis ännu bättre. Jämfört med Storlien med zon 8. Avstånd ca 34 mil. Fortsätter vi västerut 10 mil till nabolandet och Trondheim och kusten så är det närmare zon 2. Handlar ju om en viss frustration när man skall odla. I det närmaste på samma latitud.

Men nu kommer våren här också. Vi lämnade Överböle i lördagskväll. Då var nedre lägdan praktiskt taget snöfri. På själva tomten var ca 80 % fortfarande snötäckt. Krokus hade börjat spira. Narcisserna hade börjat få knoppar. En backsippa stod i knopp. Vintergäck blommade. De blottade pionerna började sticka upp sina röda spjutspetsar. En Herrgårdspions bladstjälk hade börjat spricka upp ett par cm från snökanten. Och mycket, mycket mer börjar visa sig.

Sorken hade skalat av Flammentanzen vid markytan. Likadant är det med de Sibiriska Björnbären. Rosor är uppätna på flera håll ovan jord. Rådjuren hade bitit av en och annan topp på blivande träd i barnkammaren och älgen hade knipsat en lönn nere i skogsbrynet.

Men nu så kommer ljuset och värmen. Väntar med spännig på hur långt snösmältningen kommit när jag åker tillbaka på onsdag morgon. Känns som inför en julafton.

Och det som ni i södra Sverige kallar vår under ett antal veckor är här uppe bara som ett andetag vissa år. Sedan blir det sommar. Inte en chans att klippa rosor när björken har musöron. I varje fall inte om man skall följa regeln bokstavligt. För om du går in och fikar så är musöronstadiet praktiskt taget över när du kommer ut igen en halvtimme senare.

Frösådderna med start inne är omskolade och de som stått under snön står i växthuset nu och börjar väl visa färg vilken dag som helst nu.

Börjar på torsdag med att rensa tomten från allt som blåst omkring där under vintern. Klippa sälg, gran, tall, rönn och björk som kommer som sly i björklunden. Där skall bara finnas storbjörkarna, ett par tallar någon gran och enrisbuskarna. Måste klippa den blivande syrenbersån och börja gödsla allt som skall ha en vårkickoff.

Men till midsommar är vi i kapp er där nere och sniglarna har inte kommit hit ännu.
Maria82a
jag har iaf tittat på rhododenron efter en lång vinter i zon 7... En röd som heter elviira, den ser grön ut iaf...har en filtduk på och löv.[attachment=17404:DSCN2112.JPG]
Tosan
Ja det där med växtzonerna kan faktiskt va rätt frustrerande. Kollar man på västerbotten så har umeå Z5, bara några mil inåt landet har vi Z7 och en liten bit längre norrut börjar vi hitta Z8...

Ja, nog är musörontiden kort här, vi får skynda oss ut och klippa våra rosor den dagen, som gärna infaller pingstafton då jag är borta. Och du har väl hört uttrycket "mellan hägg och syren"..? Finns det verkligen nåt där emellan? Kan inte va många timmar... giggle.gif

Men snart, snart får vi fördelarna av att bo här uppe, ljuset! Redan nu är det ljust länge, om inte alltför många veckor blir det aldrig mörkt. Det är då man vet att man trots allt bor på rätt plats i världen.
skogstroll
ja vad lustigt hur fort det kan gå, sa bara poff! så är björkarna gröna. jag längtar tills körsbärsträd o så börjar blomma wub.gif

renate
Sol och blåst idag.Vå vår vår underbara vår tralala tralala!
Nu bor jag nästan utomhus,nja äter gör jag i uterummet.Mina bondpioner har stora blomknoppar,hopps bara inte att det blir någon frostnatt,jag har så många så mycket fiberduk har jag inte att täcka med.
planterade ett gullregn idag som jag fått av en trädgårdskompis.
På lördag har vi växtmarknad,då står jag med några trädgårdsvänner på torget och säljer växter,pengarna går till naturskyddsföreningen.
Mina växter står krukat och väntar på nya ägare.
sqrulan
yahoo.gif I dag kom våren till mej med sol och värme,nu tinar snön
så fort så att man ser det med blotta ögat.
Jag har stått ute på altanen och planterat om frösådder,pelargonerna,
känguruäpple,krukodlade blåregnet och vingnöten har fått komma
ut och lufta sig.
En underbar dag har det varit,hoppas på en likadan i morron. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon