obehörig
jag har planterat blandade slingerväxter (krasse, blomman för dagen, luktärt osv) nu sitter plantorna i kattmats burkar och det börjar bli trångt, hur stora krukor bör jag ha och hur många kan jag sätta i samma kruka?
samma fråga gäller för min nyinköpta clematis, klockrankan och japanska hummlen.
tanken är att dom ska klä in min lilla balkong så mycket som möjligt.
nån som har mer försla på klätterväxter som växer fort och passar på balkong i skyddat söderläge, zon 3.
tack på förhand för svar, jag har funderat länge på det här nu och inte riktigt hittat svar någonstans.
Fenja
Hej och välkommen hit! När fröerna grott så är det första som kommer upp två hjärtblad, efter dessa kommer karaktärsbladen och när det är 3-5 stycken karaktärsblad så är det dags att skola om plantorna. Då sätter man dem en och en i varsin kruka, fyrkantiga plastkrukor som är 8 x 8 cm är bra till det. Luktärtorna toppar man efter tredje bladparet så grenar de sig och blir fina. Sedan avhärdar man plantorna och när det är dags att plantera dem i de kräl de ska växa i över sommaren så ska risken för nattfrost vara över, de klarar ingen frost.
Ettåriga plantor kan klara sig i mindre kärl om man gödselvattnar dem vid varje vattning, ju större kärl du har desto mindre behöver du vattna. Jag skulle sätta max 4-5 ettåringar i ett tioliterskärl.
Klematisen behöver minst en 30 literskruka, gärna större ändå. Ju större kärl du har desto säkrare övervintrar den!
Andra ettåriga klängväxter är: Blomsterböna, lejongapsranka, svartöga, törnrosas kjortel och hjälmböna. Är det perenner du vill ha förslag på så finns till exempel: Kaprifol, klängrosor, humle, vildvin, staketdruvor.
Mvh
Fenja
Nivestaahl
Hej!

Enligt min erfarenhet mår luktärtorna bara bra av lite kyla. Gör dem kraftigare i växtsättet och ett ymnigare rotsystem. De klarar kanske inte jättemånga frysgrader. Men ner till "nollan" är inga problem om de står i sina små förstakrukor på balkongen eller annat skyddat läge. Så luktärtorna kan du sätta ut redan nu i sina kattmatsburkar. Nu bor jag i zon 1 men tror att det borde vara samma sak även lite längre upp i landet.

Håller själv på att experimentera med klängväxter på balkong. krasse, luktärtor, varggap, vildvin och kaprifol blir det hos mig. så länge det inte är försent att plantera vildvin och kaprifol (köpt på plantskola) i juni, hinner inte bygga spaljéerna innan dess.

mvh
Nivestaahl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon