Full version: Mota Olle i grind?
SannaLasso
Hej.

Jag tänkte höra med expertisen här om och hur man kan göra något redan nu för att slippa få alla bären förstörda innan de mognat.

I fjol blommade det unga bigarråträdet för första gången och fick fullt med gröna kart. Sedan ramlade alla av eller skrumpnade bort.

Precis samma sak hände med alla röda vinbären på enda busken - de hann få stora fina klasar som började skifta i rosa men sedan låg alla kart på marken inom någon vecka. De svarta vinbären klarade sig utmärkt.

Hinnonmäki gul tappade alla sina kart i förfjol, i fjol blev det ganska få bär - färre än blommorna. Den röda busken klarade sig bra.

Vad kan man göra för att motverka att insekter/larver förstör skörden även i år? För kan det vara annat än småkryp som gnager och suger? Jag har för mig att jag såg något smått grönaktigt (ej bladlöss) på bigarråkarten och sen gick det undan...

Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara brist på vatten speciellt unga träd och buskar behöver ofta stödvattning, från våren och under odlingssäsongen.

Bladlöss brukar inte få bären att trilla bort.

För att veta vad man ska göra mot skadedjur måste man veta veta vad det är för skadegörare, det är olika arter skadedjur som går på olika växter.

Mot bladlöss på träd kan man spruta trädet med en oljelösning tidigt innan knopparna spricke för att kväva lusäggen. Under sommaren kan man spola av det värsta av lössen med en kall stråle med vattenslangen. Ett litet träd kan man även hjälpa genom att klämma de värsta luskolonierna för hand.
SannaLasso
Åh - tack. blush.gif

Nu när du skriver om vattning så kommer jag ihåg att det var väldigt torrt. Och ja- det var unga träd o buskar...

Skall hålla bättre koll i år, om jag ser några kryp så får jag väl plåta och återkomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon