Vi har ett gäng liljekonvaljer under en rhododendron i det ena hörnet av trädgården. De verkar trivas, för de blir fler och fler för varje år. Trivs tillsammans med de andra gör uppenbarligen även smultron. De sistnämnda tänkte jag rensa bort plus flytta ett antal plantor till ett bättre läge. Hur gör jag sen för att liljekonvaljerna ska trivas ännu mer? Såg igår att det även kommer små plantor i gräsmattekanten närmst växtplatsen, fast de lär mejas ner av gräsklipparen.
Är det dags att sprida ut rhododendrongödning nu? Är det ok även för liljekonvaljerna? Sen tänkte jag även bättra på jorden runt/under busken, när gör man det bäst? Och med vad? Kan man tex slänga på granbarr från skogen för att hindra avdunstning under varma sommaren? Funkar det även för liljekonvaljerna?
Bredvid den trivsamma rhododendronbusken står en gammal vacker, vit doftande syrén ganska nära och även ett högt körsbärsträd som får ganska söta och nästintill svarta bär. De verkar trivas allesammans, så jag ska bara putsa lite på syrénen och lite senare i sommar även det något förvuxna körsbärsträdet.
Vad kan ni förresten rekommendera som marktäckare under hela härligheten, i den här halvskuggiga delen av trädgården? Gärna något som är vintergrönt dessutom!