*Digitalis*
Vi har ett gäng liljekonvaljer under en rhododendron i det ena hörnet av trädgården. De verkar trivas, för de blir fler och fler för varje år. Trivs tillsammans med de andra gör uppenbarligen även smultron. De sistnämnda tänkte jag rensa bort plus flytta ett antal plantor till ett bättre läge. Hur gör jag sen för att liljekonvaljerna ska trivas ännu mer? Såg igår att det även kommer små plantor i gräsmattekanten närmst växtplatsen, fast de lär mejas ner av gräsklipparen.

Är det dags att sprida ut rhododendrongödning nu? Är det ok även för liljekonvaljerna? Sen tänkte jag även bättra på jorden runt/under busken, när gör man det bäst? Och med vad? Kan man tex slänga på granbarr från skogen för att hindra avdunstning under varma sommaren? Funkar det även för liljekonvaljerna?

Bredvid den trivsamma rhododendronbusken står en gammal vacker, vit doftande syrén ganska nära och även ett högt körsbärsträd som får ganska söta och nästintill svarta bär. De verkar trivas allesammans, så jag ska bara putsa lite på syrénen och lite senare i sommar även det något förvuxna körsbärsträdet.

Vad kan ni förresten rekommendera som marktäckare under hela härligheten, i den här halvskuggiga delen av trädgården? Gärna något som är vintergrönt dessutom!
Fenja
Vintergröna - Vinca minor trivs bra i surjord.
Mvh
Fenja
*Digitalis*
Tack för tipset!
ingrid fuxwall
Bland mina rhododendron trivs lungört och nunneört, men om det ska vara så vet jag inte.

ingrid
*Digitalis*
Tack för svaren och tipsen på marktäckare!

Såvitt jag vet är där inte surjord, utan bara vanlig trädgårdsjord. Rhododendronen verkar trivas trots det. Är liljekonvaljer surjordsväxter? Syréner och körsbär är det väl i alla fall inte? Smultronen trivs alldeles för bra i alla fall...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon