Rosmarin
Hej!

Jag planerar min köksträdgård efter principen att kombinera de grönsaker som trivs i varandras sällskap intill varandra, som t.ex morot och lök som har den fördelen att morotsflugan avskyr lök och vice versa.

Jag har hittat förklaringar till det mesta men inte varför man inte ska plantera gurka och tomat bredvid varandra! Har någon ett bra svar på detta?

Jag menar vid odling på friland och inte i växthus.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ha gurka och tomat ihop, gurka och tomat vill visserligen ha lite olika växtförhållanden (gurka vill ha hög luftfuktighet, tomat torrare luft). De flesta hobbyodlare har inte klimatdatorer i sina växthus så de kan ge optimalt förhållande för någon av dem så det är bara att plantera på när det är varmt ute.
Fenja
Jag undrar om det inte gäller förvaring i kylskåp... någon av dem utsöndrar något som väsentligt förkortar livslängden på den andra.
Mvh
Fenja
Solstorm
Jag har också hört att de inte ska trivas tillsammans. Tur att de inte vet om det själva för här är det inga problem att ha dem ihop.
*Stintan*
Förr sa man att man inte skulle odla dem tillsammans just beroende på att det krävs olika växtförhållanden. Minns att det var fuktigt som i en regnskog i växthusen vi odlade gurka på upphöjda lister medan det i tomathusen var klar luft och ganska torrt. Synpunkten har säkert hängt i sedan länge men det fanns ju inte heller så många hobbyodlare.

På friland spelar det säkert ingen roll alls och det brukar även gå alldeles utmärkt att ha dom i samma lilla hobbyväxthus också

Tomater ska man ju inte förvara i kylskåp egentligen men jag har inte hört eller märkt att de tar skada av varandra på det viset som Fenja säger.
Fenja
Både tomater och gurka är känsliga för låga temperaturer och etylengas, och bör inte förvaras tillsammans. Etylengas från tomater gör gurkan gul och mjuk. Mer finns att läsa här!
Mvh
Fenja

*Stintan*
Aha, intressant. yes.gif
Rosmarin
Hej och tack för de här svaren!

Men jag undrar fortfarande varför det i ALLA mina förteckningar över vad som bör och inte bör planteras intill vartannat står "Tomat ; tycker inte om : Gurka...mm..." Samt vice versa. ??????? Det handlar alltså om frilandsodling. Jag är inte särskilt bekymrad detta, men jag skulle vilja känna till anledningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon