sammy78
Hej !

Håller på att röja och rensa lite i trädgårdslandet och i gräsmattan !
Har upptäckt ganska många gula myror (vet ej riktigt namn på dem) !
Hur in i hundan får man bort dem ??
Och om man tar bort dem med något medel går det då att så och skörda där man strör detta medel ??

KURT
Även om du skulle få bort dem tillfälligt, så lär de dyka upp igen om det är bra förhållanden för myror. De gör ju sällan någon skada på växterna.
sammy78
Hej !

Jag vet att myrorna kan göra nytta också !

Men i min trädgård förstör en massa .. de dränerar alldeles enormt bland växterna så de torkar ut och gör så att där blir torra fläckar i min annars fina gräsmatta. Och det är inte kul att rensa ogräs bland blommorna och grönsaker, och samtidigt bli anfallen från flera håll av dessa aggressiva myror.

Ska helst vara icke giftigt eller miljövänligt medel då vi har både barn och katter i omgivningen !

Snälla hjälp ! sad.gif
Vill kunna njuta av min trädgård !
Bassam
Hej
Jag vill skriva vad jag läste Det finns olika arter av myror, där skogsmyran är ett nyttodjur, medan den gula och svarta tuvmyran kan gnaga på rötter och stammar. vad ska man göra för att bekämpa myror:
1-Man kan pudra med kanel. Eller använda något kemiskt preparat mot myror t ex. Myror.
2 eller använda något kemiskt preparat mot myror t ex. Myror. Lycka till, H: Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 29-04-2008, 00:03) *
Hej
Jag vill skriva vad jag läste Det finns olika arter av myror, där skogsmyran är ett nyttodjur, medan den gula och svarta tuvmyran kan gnaga på rötter och stammar. vad ska man göra för att bekämpa myror:
1-Man kan pudra med kanel. Eller använda något kemiskt preparat mot myror t ex. Myror.
2 eller använda något kemiskt preparat mot myror t ex. Myror. Lycka till, H: Bassam

Barnsagor som man läser skall man inte alltid ta på så stort allvar. Alla myror har samma behov av protein till sina larver, alltså behöver de alla döda andra insekter för att få protein - de gör alla nytta. Och myror "gnager" inte på rötter eller stammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon