Ylva i Dalarna
Först har jag markduk och sen tänkte jag ha ett lager singel, men hur tjockt lager bör man ha? Jag ska inte ha plator, utan bara singel är det tänkt.
Fenja
Hmm... är det inte risk att det kommer en massa jord i singlet om du till exempel står och planterar om i växthuset? Det är ju inte så lätt att ta upp från gruset... Annars borde väl 10 cm singel ge ett hyggligt golv.
Mvh
Fenja
Digger
Det sägs att det kan bli ganska bullrigt med singel i ett växthus men jag vet inte. Tappar man en kruka så den går sönder får man fullt med jord som kanske är svårt att få bort. Kanske får man även ogräs där? Man ska inte ha för tjockt lager med singel för då sjunker allt bara ner, singlet glider ju undan om man går på det. Däremot ska man nog ha något hårt packat under själva singlet.
Rosmarin
Håller med om singel inte verkar så praktiskt ur renhållningssynpunkt...

Mitt växthus står på en gjuten grund av stenar och cement. Stenarna? Ja det är åratal av stenplockning i resten av trädgården som gett resultat i en stor stenhög som numera alltså tillsammans med cement utgör en stadig växthusgrund. Den är nog ca 60 cm djup. Ena väggen i växthuset utgörs dessutom av en stadig stenträdgårdsmur och på den sidan har vi inte monterat någon plast (ja mitt växthus är i plast!!! Mindre estetiskt än glas tycker jag men nu är det på det viset...) och denna vägg + grund bevarar värmen fint i växthuset. Jag har ingen värmefläkt men även när det varit minusgrader utanför så har det inte frusit i växthuset!

Mvh! Rosmarin
embees
CITAT (Ylva i Dalarna @ 28-04-2008, 14:19) *
Först har jag markduk och sen tänkte jag ha ett lager singel, men hur tjockt lager bör man ha? Jag ska inte ha plator, utan bara singel är det tänkt.

Ja jag har gjort det enkelt för mig. Under markduken finns bara jord med avskalad grässvål. Ovanpå markduken finns det större singel/småstenar.
Visst kan man klanta till det och tappa en kruka och på så sätt spilla ut jord, men det är inget jag oroar mig för.
Nu står jag visserligen inte i växthuset och planterar om, det gör jag på annat ställe, och då slipper jag det spillet. All odling sker i stora krukor och de är alltid färdigplanterade när de lyfts in i växthuset.
CillaM
Singel är väldigt skönt för ryggen när man står i växthuset och arbetar. O jag omplanterar där, men spiller inte så värst mycket då bordet är stort och med upphöjda kanter. Men skulle jag spilla så försvinner det ner mellan stenarna plus att gruset håller fukten väldigt bra ifall man duschar växterna. Men det är min preferens bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon