perhenningsson
Har precis köpt mig ett vackert litet olivträd, drygt en meter högt. Trädet blommar för fullt och ser ut att må finfint. Däremot står det i en ganska liten kruka och i tung lerjord därtill. Som jag förstått är detta inte rätt jord egentligen även om det verkar vara väldigt vanligt att de kommer med sådan jord från plantskolorna. Min fråga är om det är möjligt att omplantera det lilla livet nu mitt i blommningen eller bättre att vänta till senare. När i så fall? Om jag skulle vänta med omplanteringen, finns det då något jag ska tänka på att göra för att få trädet att må bra?

Mycket tacksam för tips!

Per
Alexander-VG-zon3
ja du kan göra det nu ,,plantera om den i plantjord som du blandar upp med grus och lergranulat ( inte lerjord utan lerkulor )

olivträd trivs i lerjord men lerjord och olivträd funkar inte i sverige ,, men i medelhavet funkar det .

för att oliver ska blomma bra så behövs en vintervila på 0c +10c och att dom är ute så fort det är +1c och att dom utsätts för frost ner till -5c till hösten i nån vecka .

perhenningsson
Tack för hjälpen! Vad gäller näring, fungerar det bra med citrusnäring eller har jag fått det om bakfoten?
Alexander-VG-zon3
oliver kan få citrus näring också .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon